Archiv blogu

neděle 21. srpna 2011

Hrátky se Cinemou no.2

Vrchol okurkový sezóny a čekání na novou verzi Cinemy 4d je ideální čas pohrát si s Mographem a procvičit si ne tak často využívaný postupy protože platí, že praktikování je nejlepší způsob učení se. :-)

Abych se u toho nezaseknul dýl než by bylo vhodný, dal jsem si striktně limit jednoho dne. Vzpoměl jsem si na kámoše (zdravím Honzo), kterej si mi kdysi stěžoval jak je časově náročný udělat v AE nějakej ten plnější animovanej dynamickej element, takovej ten typ dilčí animace, co se používá většinou samoúčelně jen pro efekt ale zato docela často. A tak jsem si řekl, mno proč ne, co to zkusit udělat v Cinemě 4D? Využít pěkně sílu Mographu a ještě si procvičit pár postupů, který se při běžný práci freelancera zas tak často nepoužívají. Cinema 4D je dneska už tak nabobtnalej program, že udržet si přehled o všech jejích zákoutích je čím dál tím složitější. .. a bude hůř! :-) Abych se zbytečně nezdržoval animováním, napadlo mě udělat to zcela bez klíčových snímků, ... jen za pomoci Xpressa. Neplánoval jsem nic konkrétního a jak přibývaly objekty, začala se animace rýsovat.

konečná scéna rozdělená do dvou vrstev


Celou scénu jsem časem kvůli čistýmu přehrávání v reálným čase raději rozdělil do dvou vrstev. Jak scéna rostla, zahušťovalo se i Xpresso, který jsem se ale snažil udržet maximálně jednoduchý. Kdyby to snad chtěl někdo studovat, tady je nastavení prvního layeru, teda pouze vnitřní (centální) části.

Xpresso - layer 1


Jak je vidět, využíval jsem hojně data z efektorů (uzel "vzorek efektor"), který jsem přes překladač rozsahu upravoval do potřebný podoby podle toho, co jsem tím zrovna chtěl ovládat. Pravda, občas jsem nejen díky překladu docela tápal a nejsem si jistej, jestli by náhodou nebylo vhodný mít dvě varianty počeštění programu, kde by jedna z nich nepřekládala tyhle příkazy. Je mi jasný že tady nejde o programování jako takový, ale drobná podobnost tam je a nedovedu si představit např. přeložené příkazy v C++ nebo Pythonu. :-)


chudá centrální část - layer 1
Abych nemusel využívat data jenom z efektorů, přidal jsem do scény "null" objekt a aplikoval na něj tag vibrace. Skvělej trik. Tím jsem si pohodlně zajistil několik druhů dat, který se  měnily jen v definovaným rozsahu a navíc pěkně synchronizovaně. Elegantní řešení. Pak totiž nebyl problém přistupovat přes Xpresso k jednotlivejm "balíčkům" dat s různým rozsahem. Stačilo číst například jen hodnotu X u posunu nebo u jiné příležitosti H u rotace, pěkně podle potřeby. Tři balíčky celejch čísel a tři balíčky stupňů bohatě stačí. .. a kdyby ne, jednoduchá matematická operace to vyřeší.

obě vrstvy elementu
Nevím přesně kolik animovanejch částí to nakonec celý má a i když se to může někomu zdát na první pohled komplikovaný, opak je pravdou. Celej proces je relativně rychlej a snadnej, a pokud by se k tomu ještě udělaly patřičný "user data", tak, aby člověk mohl měnit různý parametry elementu bez uprav v Xpressu, myslím, že už by pak nemusel nikdy shánět prefabrikovaný animovaný elementy pro svoji "vlastní" sestavu kdesi v hlubinách internetu.

Tady je konečná animace a pro zájemce i soubor ke stažení. Nijak jsem ho neupravoval, takže to tam leží tak, jak mi to přišlo při tvorbě pod ruku .. prostě krapet chaos :-). Kdyby jste to třeba použili, našli v tom něco zajímavýho nebo vás napadlo jak to využít jinak nebo líp udělat atp., dejte mi určitě vědět. Je to pro Cinemu R12.







Jak je vidět z náhledu na video, nezůstal jsem nakonec jenom u tohodle a udělal ještě pár drobnejch pokusů. Tak například "random effector" se dá použít na mnoho způsobů, třeba ke generování paternů nebo snadnýmu animování různejch měřičů atp. Stačí si vyrobit několik variant prvků a menit je v čase pomocí počátku náhodnosti. Jednoduchý a funkční.

nastavení pro druhou část na videu

Třetí část je pak standartní segmentovaná rovina, rozdělená "polyFX" na jednotlivý polygony, který jsou ovlivněný skupinou efektorů s úbytkem. Skupina obsahuje taky neviditelnej kolizní objekt, kterej přes Xpresso dynamicky generuje výběr polygonů, ze kterýho jsou následně generovaný částice pomocí "thinking particles". Takhle vypadá Xpresso setup .. jednoduchý, co? :-)

setup scény 3
Mám tyhle prostý a rychlý "projekty" rád. Z nějakýho neznámýho důvodu mě to uspokojuje a baví dělat. Jsem asi věčný děcko. :-) Jestli to někoho inspirovalo, někomu pomohlo nebo naopak, dejte vědět... když ne psanou reakcí, tak alespoň kliknutím na hodnocení.

Cinema 4D mě nepřestává fascinovat. Dalším volným dnům s tímhle úžasným kouskem softu zdar!


Žádné komentáře:

Okomentovat