Archiv blogu

pondělí 12. ledna 2015

Reason 7 živě - extension racky, CV drátování atd.

Nastavit si Reason 7 tak, aby bylo možný "hrát" živě, je trošku oříšek. Alespoň pro mě. Když už nakonec človek překoná nástrahy všech těch různejch MIDI kontrolerů a všechno konečně funguje jak má, dostaví se další novej problém. Například, jak si udělat bloky sekvencí, aniž by si človek musel ušpinit základní track pro záznam nebo se srovnat s tím, že klasickej Matrix Patter Sequencer není úplně to pravý, co očekává a kromě banálního zadání CV not je práce v něm doslova holý utrpení. Ani v nabídce přídavnejch zařízení (extension racků) to není v tomhle ohledu nijak slavný. Naštěstí ale existujou jiný i jiný způsoby jak na to... a dost možná i zábavnejší. Myslím, že tu někde kolem je i pár lidí, kteří se Reasonem baví jako já a tak sem si říkal, že by bylo fajn, podělit se o nějakou tu zkušenost, když nám už zdejší projekt "Reason Akademie", tak pěkně ale nepřekvapivě chcípnul.

Doupě


Čas od času použiju Reason místo výroby hudby k nějaký komerční práci i jako hračku. Tentokrát jsem si říkal, že by bylo fajn si udělat nějaký vlastní presety, se kterejma bych se mohl pustit do dalšího osobního, zvukově/hudebního projektu a který by mi umožňovaly producírovat celou věc živě. Představa byla, udělat si pro každou kompozici vlastní kombinátory a tam nacpat jednotlivý elementy ... ať už určený pro živý hraní na klávesách nebo jako sekvenci či smyčku. Tenhle způsob se mi zdá výhodnej i proto, že se pak nemusí komplikovaně řešit víc jak osm základních stop, který obstará kdejakej Midi Controler, protože každá z nich má pak právě díky kombinátoru další čtyři kanály. A 24 kanálů, to už mi opravdu bohatě stačí na to, abych se v nich naživo ztratil. Jo, jasně, díky přepínačům by to šlo ještě znásobit, ale to už pro mě fakt nemá žádnej smysl.


Základní setup


Po nějaký době laborování jsem nakonec dospěl k tomuhle jednoduchýmu a univerzálnímu setupu. Dvě hlavní stopy pro basový prvky (reálně teda jako u i všech následujících je to stop osm), dvě pro základní smyčky, sekvence a živý vstupy, dvě pro rytmiku a dvě pro další prvky, který jsou myšlený jako alternativa nebo jako vývojovej kompoziční přechod ze stop 3 a 4. Pak jsou tam dva audio vstupy pro živou externí akci (kytara a hlas - víc toho při nejlepší vůli určitě nezvládnu) + jedna temporary stopa, kam si nahrávám audio soubor, když si na něm chci udělat kvantizaci nebo si vyrobit novej rex2 náboj do Dr.Rex playeru.

Generální SideChain setup



Poslední stopa je jen kontrolní stopa signálu, kterej používám pro základní generální sidechaining. Tady bych se měl asi trošku zastavit a vysvětlit.

Idea byla, vzít v libovolný kompozici veškerou rytmiku, která je zhruba pod 3kHz a poslat ji do kompresoru, kterej je vždycky přítomnej u prvních dvou kanálů (teda do basovejch linek) přímo v templejtu. K tomuhle řešení jsem došel proto, že nikdy přesně nevím, jestli bude aktuální kompozice obsahovat vyrobenou rytmiku v Rex formátu, nebo použiju Kong atp., takže jsem hledal nějaký univerzálnější řešení.

Propojení pro získání SideChain signálu.


Jediný, co teda musím vždycky při importu rytmickýho setupu udělat je, že propojím výstup z mixu, kterej tam vždycky je a řeší kterouže stopu a jak silně z rytmiky zrovna použiju, do audio splitteru, ze kterýho pak beru signál pro vytvoření SideChain signálu a zároveň ho posílám do hlavního mixu k reprodukci. Super je, že splitter je už propojenej, protože jsem vychytrale použil prostor, kam se v běžným případě přidávaj u Combinatoru efekty, takže je v základu vždycky pěkně na místě a vždy je taky propojenej s analogovým filtrem, kterej řeší samotnej signál pro zmíněnej kompresor u basovejch stop. Sakra, takhle to zní fakt komplikovaně, ale z obrázku je to myslím úplně jasný a vlastně krásně jednoduchý.


SideChain kompresor v basovým kombinátoru.

Tímhle se dostávám k rozšířením, který základní Reason nenabízí. Mohl bych sice použít vestavěnej ekvalizér ale použil jsem raději Synapse AF 4 filtr, kterej se mi pro tenhle účel zdá vhodnější. Při ladění je tam možný přidat kromě lever metru ještě realtime analyser a nebo zaměnit klasickej kompresor na straně basů za C1-L1 Vintage kompresor.

spectrum analyser

C1-L1 Vintage kompresor


Ok, tímhle je teda jedna věc vyřešená a aby byl teplate kompletnější a odpadla zdlouhavá příprava, chce to ještě vyřešit FX kanály hlavního mixu. Protože předpokládám, že kromě běžnýho reverbu toho zas tolik potřebovat nebudu a taky s ohledem na možnosti ovládání a univerzálnost celýho řešení jsem to udělal podobně,  jako u "nástroje" - teda s použítím kombinátoru. Přes MIDI se k tomu dostanu docela rychle a tři řady FX efektu hlavního mixu je pro můj účel taky v pohodě.

3 základní FX kanály


Kromě reverbu a echa jsem si dal na první kanál čtyři kurvítka. U prvního setupu například Aligátora a Scream Distortion. Tohle jsem doplnil dalším skvělým rozšiřujícím nástrojem, kterej myslím není součástí standartního balení Reasonu (nepamatuju si) a to, Synchronouse.

FX Enhance kanál

Tenhle nástroj mi společně s Pulsarem pomáhá řešit i další můj problém. Problém se sekvencerem.
Matrix mi opravdu k srdci nepřirost a občas ho používám pouze pro generování CV note signálu a o zbytek se postará jiný zařízení, třeba i zmíněnej Synchronous. A to je pak zábava.

Pulsar

Tak, jak mě hodně zklamaly dostupný sekvencery, tak naopak mě nadchnuly dostupný zařízení pro práci s CV. Například router Front-8 nebo ReVolt CV Processor. To je prostě paráda.

Front-8 Graphical CV Router


ReVolt CV Processor


Druhej zmíněnej je super, pokud chce člověk generovat naprosto přesný hodnoty, například jako CV Note. Na práci s CV je toho k dispozici opravdu víc než dost, včetně různejch mixérů atp, a člověk si může vybírat. Tímhle jsem teda vyřešil můj původní problém s výrobou sekvencí a navíc je to fakt zábavný.

Kdybych měl nakonec přidat alespoň pár tipů na doplňující nástroje na výrobu zvuku samotnýho, určitě bych zmínil Parsec a na basový linky pak ABL2. Oboje určitě stojí za pozornost, ale to už je na někdy jindy.

ABL 2
Parsec

Nejsem žádnej zvukovej inženýr, takže pokud se vám někomu zdá, že by šlo cokoliv vyřešit pro živý hraní líp, nebo jsem měl použít třeba na sekvence nějakej jinej nástroj nebo postup, kterej neznám, napište mi to. Lidí, kteří používají ve zdejších končinách Reason za tolik není, takže budu rád za jakoukoliv poznámku nebo připomínku.

Živýmu hraní zdar!


16 komentářů:

  1. Díky za zajímavej článek. Já jsem před koncem roku pořídil Reason 8, takže jsem poměrně na začátku objevování všemožnýho routování a kombinací nastavení. Zatím se jen bavím, ale už teď vím, že jsem chybu při pořízení neudělal. Na živý hraní jsem to sice primárně nepořizoval, ale určitě něco z toho co popisuješ vyzkouším. I když při čtení (bez možnosti okamžitýho vyzkoušení) moudrej moc nejsem, to přiznávám .-)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za reakci. On se dá tenhle setup použít i na neživou produkci. Až vyzkoušíš, dej vědět jestli se ti to osvědčilo, nebo jsi přišel na jiný řešení. Určite by to šlo (sidechain) udělat i přímo do mixu a vlastně ani nevím, proč jsem zvolil tuhle cestu. Možná abych ten kompresor přímo viděl :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda, že součástí osmičky není už v základu Synchronous. Místo toho přidali vcelku povedený emulace lampových aparátů od Softube. Jinak jsem hned po koupi hledal nějakou českou komunitu a pochopitelně jsem na tebou zmíněnou Reason akademii narazil. Ale hned po registraci mi došlo, že je to mrtvý. Přišla automatická odpověď se špatnou diakritikou a od tý doby ani ťuk. Škoda. Nicméně určitě vyzkouším tvůj postup a dám vědět. Pochopitelně za předpokladu, že se zorientuju.

    OdpovědětVymazat
  4. A je tam jeste neco novyho? me skoro prislo zbytecny upgradovat a rikal jsem si, ze pockam az predelaj zobrazovani. Klidne at zustane bitmapovy, ma to svy kouzlo, ale at je alespon moznost dat si dvojnasobny priblizeni. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Píšu podruhý. Nevim proč, ale po prvním publikování mě to zmizlo. Netušim kam jsem to postnul .-). Nejsem asi ten správnej na to, abych restrospektivně posuzoval rozdíly oproti předchozí verzi. Osmička je moje první. Nicméně co jsem se dozvěděl, tak hlavním rozdílem je trochu přepracovanej layout s browserem a především pak novej přístup v podobě drag and drop. Momentálně lze přímo z vyhledávače vzít nástroj, efekt a pustit ho myší přímo do racku nebo sekvenceru. Stejně tak patche ale i samply a zvukový klipy. Můžeš takhle změnit přímo i nástroj způsobem, že máš v racku např. Thor a k němu v sekvenceru stopu s midi klipem. Vezmeš např. Subtractor a pustíš ho nad záhlavím daný stopy nebo nad nástrojem v racku a změna je okamžitá. Nevím jak důležitá věc to může být pro rozhodování o případným upgradu, ale co jsem se dočetl, tak je to pro uživatele předchozích verzí prudce návykový. Údajně se o hodně zrychlil a zjednodušil workflow. Netuším jak přesně si myslel to přiblížení. Sekvencer zvětšuju lupou přímo v něm dostatečně a rack s mixem detašuju na celej screen druhýho monitoru.
    Jak funguje drag and drop a případný další změny jsou dobře vysvětlený v tomhle videu: https://www.youtube.com/watch?v=D36yGx9RYzk

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, to video znam a nezdalo se mi to prave tak prinosny. Asi to bude tim, ze zvuk nehledam v bankach ale delam si radeji svy. Jak to myslis, primo lupou? Systemovou lupou nebo ma Reason nejakou svoji lupu?

    OdpovědětVymazat
  7. Přímo pod sekvencerem mám nástroj + - lupa. Zvětšuju vertikálně stopy.

    OdpovědětVymazat
  8. Pod sekvencerem? .. Nemyslis neco jinyho? Mix? Stopu na zapis tracku?

    OdpovědětVymazat
  9. Mrkni třeba tady: http://createdigitalmusic.com/files/2014/08/reason8-screenshot-3.jpg
    Dole pod záhlavím stop je nástroj lupa. Ta zvětšuje stopy vertikálně. Vedle toho je to pravítko, kterým zvětšuješ horizontálně. Nebo to v sedmičce funguje jinak? A nebo si nerozumíme.

    OdpovědětVymazat
  10. Ahh .. tomu ja nerikam sekvencer (tam, kam zaznamenavas kdyz das record) protoze sekvenci chapu jako opakujici se cast a v tracku se nemusi opakovat nic. Sekvencerem chapu treba v clanku zminenej Matrix a o tom jsem mluvil. Protoze delam predevsim vizualni veci, mam relativne velky rozliseni a napevno nastavena velikost elementu reasonu mi dela potize, protoze jsou prilis maly. To jsem myslel tim predelanim zobrazovani. Stacilo by mi, kdyby dali moznost zobrazit jeden puvodni pixel jako 4 nebo to predelali sofistikovaneji.

    OdpovědětVymazat
  11. A jo tak. Já o sekvenceru uvažuju vždy hlavně jako o pracovním okně DAW, kam umísťuju MIDI a audio klipy. Ostatně tak se i to okno přímo jmenuje. Ale teď je mi jasný jak jsi to myslel.

    OdpovědětVymazat
  12. aha .. pak jsem si svevolne upravil slovnik a je to moje chyba :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Tak mě tak napadlo, jestli by pro daný účely nebylo vhodný zařízení např. toto: https://shop.propellerheads.se/product/keyboard-loop-player/
    Případně hledat v shopu pod heslem sequencer podobný RE's.

    OdpovědětVymazat
  14. Ale teď koukám, že ten Keybord Loop Player je ReFill a ne rack extension. Nicméně v rack extensions nějaký sequencery jsou.

    OdpovědětVymazat
  15. Jojo .. jsou tam asi tri ale ani jeden se mi nelibil a nenabizel co bych si pral.

    OdpovědětVymazat
  16. Zkoušel jsi tam nastavit kompresor? Já měl přesně s tímhle problém taky a kompresor a vyvážení jednotlivých kanálů pomohlo. Ale byla to hodně metoda pokus omyl a už už jsem to chtěl vzdát. Nakonec ale náhoda a bylo to tam. ;-) Tak to je vždycky, když na něco nemůžu přijít.

    OdpovědětVymazat