Archiv blogu

neděle 28. prosince 2014

Arduino - PF 2015

Dostala se mi do ruky úžasná hračka. Jmenuje se Arduino a je to otevřená elektronická platforma vytvořená kolem roku 2005 jakýmsi italským kantorem, vyučujícím interaktivní design. Skvělej počin! Je to teda přímo navržený pro jeho netechnicky zaměřený studenty, takže se to snadno sestavuje, používá, a programuje. Dokonce i já sám, myšleno totalní technickej lempl a člověk, kterej ví o elektrice maximálně to, že se bez ní neobejde a v životě nenapsal ani řádek kódu, jsem si s touhle nádherou během víkendu docela porozuměl a byl to schopnej porůznu sestavit a k mojí velký radosti i naprogramovat.



Prvně jsem se musel probrat vším tím miniharaburdím co balení obsahuje (a že tam toho je požehnaně) a pomocí komba Wikipedie + Youtube začít zjišťovat co je to např. optočlen, jak funguje kapacitor, co znamená piezoelektrický jev a co sakra znamenají ty pruhy na rezistorech. Taky jsem si přečetl něco málo o použitým procesoru/kontroleru, výstupech na pinech desky a naistaloval programoý prostředí.









Balení obsahuje spoustu potenciálně zajímavejch věcí jako fotobuňku, teplotní a poziční čidlo, dvouřádkovej displej, servomotorek atd. Některý jsou tak komplikovaný, že jsem se do jejich studování zatím ani nepouštěl. Například nějakej H bridge ... nebo nakonec i tranzistory, o kterejch vím kulový. Jediný co jsem bezpečně poznal byla LED dioda. Rezistory bych si ještě včera klidně spletl s diodou :-) Dal jsem si z Youtube pár lekcí programování (údajně se to podobá C++) a ze zmíněnýho důvodu si vybral LEDku, pro svuj první "projekt". Pokud se mi ji podaří rozblikat tak, jak budu chtít já, bude to znamenat že jsem děsně šikovnej.



U prvního projektu jsem se naučil základy syntaxe a používat proměnný. Sesmolit si banální elektrickej obvod byla hračka a dioda mi vesele blikala svý SOS. Měl jsem u toho skutečnou dětinskou radost. Jak málo stačí! Chvilku jsem i zalitoval, že jsem nechodil na jeden z třebíčských kopců na hvězdárnu, ke slepýmu židovskýmu hvězdáři, co měl tak rád mladý chlapečky a kde se scházela tamní uhrovitá omladina u jakýhosi PMD a místo toho jsem vysedával v hospodách a věnoval se rock´n´rollu. Na druhou stranu, třeba mě tyhle radosti ještě čekaj.



U druhýho projektu už to bylo trošku komplikovanější, ale o to zábavnější. Chtěl jsem použít dodanej displej a zkusit si na něj něco vypisovat. V manuálu jsem si našel projekt "crystal ball", kterej displej používá a trošku si ho upravil. Místo tilt senzoru a jeho spínání jsem to dal napevno tak, abych nemusel při každým pokusu s deskou manipulovat a kód jsem se rozhodl napsat zcela jinej a po svým. Youtube je mocnej a tak jsem tam našel video člověka, od kterýho jsem se naučil zavést příslušnou knihovnu, používat ji a mimo jiný si nadefinovat svý vlastní znaky pomoci bitovýho pole.



Kdybych použil zmíněnej tutoriálovej program, mohl jsem už asi znát i to, jak program větvit a jak dělat podmínky, ale není všem dnům konec. Určitě si k tomu ještě sednu a budu laborovat, co by se s tím dalo udělat. Možná bych se mohl nechat inspirovat ptákem Krištofa Kintery, kterej se mi líbí a kterej mě napadnul hned, jak jsem tohle úžasnou hračku uviděl. Mno uvidíme jak na tom budu s časem a co přinese novej rok.

Takže všem dobrejm lidem přeju dobrej a pohodovej rok 2015!



Žádné komentáře:

Okomentovat