Archiv blogu

neděle 27. ledna 2013

Canon Cinema EOS C100

Předražená, žádnej slow motion a špatnej kodek. Tohle jsou asi nejčastější připomínky k nejnižšímu modelu nový řady Cinema kamer od Canonu. Nutno podotknout, že především od lidí, kteří ji v ruce nikdy nedrželi a nezkusili si, jak se s ní pracuje a co z ní leze. Což o to, dokonalá určitě není ale ve zmíněným věcech bych já osobně chyby neviděl. Venku je -10 ºC a pomalu se blíží půlnoc. Ideální čas vzít ji na malou vycházku po noční Praze a porovnat její výstup s výstupem z Canonu 7D. Píšu Honzovi, ten není proti a tak vyrážíme.

Po pár minutách je na větrným kopečku fakt zima.


Je to už pěkná řádka let, co jsem si pořizoval svoji první "lepší" kameru - Sony HVR-Z1 a začal se zabejvat videem. Sloužila mi dobře a mám ji dodnes. A nechám si ji na památku. Jó, ta zažila. Má za sebou ruskou zimu v Karélii i vedro uprostřed Sahary. Pořád funguje jak má ale kvalitativně, hlavně v neideálních světelnejch podmínkách, už to bohužel nestačí dnešním nárokům.

Poslední dobou jsem točil především na Canon 7D, kterej jsem dovybavil patřičným příslušenstvím. Nebylo mi proti srsti podlehnout trendu malý hloubky ostrosti. Vždycky jsem měl tenhle výrazovej prostředek rád. Ačkoliv člověk zná limity natáčení na DSLR, někdy není možný se vyhnout nepříjemnostem s moaré nebo anti-aliasingem. Ani s ergonomií nebo se schopností zaznamenat detail to není u DSLR valný, spíš naopak, ale poslední zmíněný jsem já osobně nikdy za zásadní handicap nepovažoval. Cena, kvalitní optika a schopnost pracovat s DOF to kompenzuje a dokonce bych řekl, že neschopnost zaznamenat detail je někdy i výhodou.

Canon přirozeně zareagoval a jeho řada Cinema EOS kamer se snaží spojit svět klasickejch kamer a svět DSLR. Neodolal jsem, mrknul na web a od svýho německýho dodavatele ji objednal. Mimochodem, objednat si něco ze Syntexu trvá i týden, a to nemluvím o tom, že jsou schopni vám prodat bez upozornění i použitý zboží za plnou cenu, aniž by hnuli brvou. A to jsem u nich utratil docela dost peněz. Naproti tomu A.F. Marcotecu, kterej sídlí u Frankfurtu trvalo dodání od potvrzení platby 21 hodin! Whow. A doprava zdarma.

C100 je teda opravdu kamera. Žádný přerostlý DSLR i když i fotit umí. Co je podstatný, používá identickej čip jako C300 a Canon mu říká "Super 35mm Canon CMOS". Jde o velmi citlivej a velkej 8.29 MP senzor (3840x2160). Fyzický rozměry jsou 24.6 x 13.8mm 6.4 x 6.4 micrometer pixel pitch) což znamená crop factor cca 1.5.

ekvivalent 35mm


První výtka, kterou jsem zmiňoval na začátku se týkala ceny. Vzhledem k sumě, kterou chtivec vyplázne za Canon EOS 5D Mark III se mi jeví 4389€ (bez VAT) jako přijatelná cena. Jo, není to zrovna málo a je to i krapet vejš než například Sony Nex FS100, ale dává z mýho úhlu pohledu lepší obrazový výsledky. A jiný přímý konkurenty jsem nenašel.

C100 je modulární .. drobně, ale je :-)


Kamera disponuje ND filtrama - 2,4,6, (narozdíl od FS100) což je skvělá věc a člověk se tak nemusí tahat, tam kde to nedává úplně smysl, s celým rigem osazeným matte boxem a hromadou skel nebo sadou filtrů pro každej jeden průměr objektivů, který má. To je opravdu fajn a dokonce se mi líbí, že je to mechanicky řešený. Disponuje zebrou, peakingem, waveformem ale i pomůckama pro rychlou reakci (zřejmě především pro dokumentaristy) jako je automatický zaostření nebo auto iris.


informovanost obsluhy je maximální


Záznam probíhá na SD karty (kamera má dva sloty) takže odpadá problém s maximální dýlkou záběru známej z DSLR. Na karty lze zaznamenávat i simultánně a to ve formátu MPEG-4 AVC/H264 24Mbps, (nižší toky nemá smysl zmiňovat) což je druhá výtka mnohých kritiků. Jistě, poměrně dost komprimovanej 4:2:0 záznam nezní moc dobře a na kameru v týhle cenový relaci .... mno, nevím nevím ... ale ujišťuju vás, že raw výstup je skutečně velmi dobrej. Překvapivě dobrej! A komu by to snad nestačilo, není problém vzít z HDMI výstupu 4:2:2 signál, použít například externí recordér Atomos Ninja 2, a ukládat výstup do desetibitových kodeků s mnohonásobným tokem. Touto, poměrně lacinou možností maže C100 jeden ze zásadnějších rozdílů oproti C300.

HDMI out 4:2:2 potěší


Abych ale jenom nechválil. Kamera má naprosto zoufalej hledáček. To je prostě totálně nepoužitelný a kdyby tam nebyl, vůbec nic by se nestalo. Já osobně to vyřešil moc pěkným kouskem hardwaru - TV Logic EVF-035W-3G. Z toho jsem skutečně nadšenej. Ostrost displeje a celková nastavitelnost je dokonalá. Skutečně není potřeba používat peaking, i když i to samozřejmě umí. Má to jak SDI tak HDMI vstup i výstup, je velmi solidně zpracovanej.. prostě pohádka. Nechápu, jak mohli takovou věc u Canonu opomenout.

Famózní!


Další nesmysl je nemožnost nastavit režim 25p. Jistě, kamera to umí ale je to schovaný pod zkratku 25pf a znamená to, že je progresivní obraz uloženej v prokládaným formátu. Ještě jsem schopnej pochopit, že tam taková možnost kvůli (ne)schopnosti některejch panelů zobrazit progresivní obsah bude, ale dát to tam jako jedinou možnost, to mi hlava nebere. Naštěstí se ukazuje, že to není zásadnejší problém ale může se stát, že člověk zapomene klip správně interpretovat a chyba je na světě. Jedinej skutečně progresivní režim je 24p, tedy filmovej frame rate.

Následuje skutečnost, která mě osobně netrápí, protože mám jak hledáček, tak i externí náhledovej monitor. Je to nemožnost nastavit si, jinak velmi kvalitní, displej do libovolný polohy, menší přiblížení pro lepší zaostření a nemožnost nastavit prostor, na který by měl automat při použití "One Shot AF" zaostřit. Pro mě je to opravdu drobnost ale dovedu si představit, že to může někoho docela štvát. Co mě vadí víc, je v současnosti nedostupnost metadat v běžnejch NLE systémech. Velká škoda. Snad se to v blízký budoucnosti změní. Na druhou stranu tu máme například dva XLR vstupy i s phanton napájením.


C100 v základní konfiguraci pro stativ a jib


Abych se vrátil zpátky k tomu podstatnýmu, teda k tomu, co se dá od kamery čekat za výstupy. Citlivost čipu je fantastická. Dokonce i při ISO 20000!, byť generuje šum, je záběr použitelnej. S Neat Video denoiserem je to pak úplně v pohodě. I šum samotnej se zdá bejt tak nějak filmovější a nevadí jako u materiálu z DSLR. Samostatnou kapitolou jsou pak profily.

Široký možnosti custom nastavení profilů


Mě osobně se nejvíc líbí už továrně nastavenej Cinema profil. Jistě, záleží na účelu ale myslím, že ho budu používat asi nejčastěji. Udajných 12 f-stops je oproti 11 u Canon 7D skutečnej rozdíl. Pokud je hodnota 12 pravda, tak podle seriózních testů (neberu v úvahu formát a postprodukci) je to dokonce vyšší hodnota, než má RED ONE MX (11.9) a výrazně víc než např. SONY F35(11.3). Samozřejmě Alexa je úplně jinde. :-)

Nakonec by to chtělo nějaký vzorky. Něco tu mám. Nejdřív ze všeho jeden obrázek, kterej demonstruje rozdíl mezi C100 a 7D v extrémnějším nastavení.

rozdíl v práci se šumem Canon 7D vs Canon C100


Jde o stejnej moment a oba přístroje byly i stejně nastavený. Zcela neupravené záběry byly naimportovány do Adobe Premiere Pro CS6, sesynchronizovány a v nekomprimovaně (jako BMP) vyexportovány. Ve Photoshopu byly složeny vedle sebe a společně vyexportovány.

Ještě přidám malej vzorek videa. Tady je. I když to není žádnej zázrak, i tak je evidentní že tohle se z DSLR vymáčknout nedá a i když jde o osmibitový AVCHD, myslím že to je použitelný. Mám toho víc a pokud bude čas, ještě sem nějaký vzorky (úplně bez rekomprese) přidám. U tohodle to nešlo, protože by zvuková stopa, která nesla spousty nadávek na okolní zimu zkazila celkovej dojem :-) Protože je to video rekomprimovaný, tady je ještě jeden frame v plný parádě. Z něj je vidět, že je to fakt dobrý.

Hustej smog nad zimní Prahou


S testem mě opustily i ty poslední pochybnosti o volbě. Dovedu si představit, že ji bafnu do ruky a se sadou objektivů, externím mikrofonem, hledáčkem a režimem přepnutým na 50i vyrazím do terénu dělat dokument stejně tak, jako posadit ji do rigu, to celý hodit na kolejovej jeřáb a tvořit nízkorozpočtovej nezávislej film.

Předpokládám, nebo možná jenom skrytě doufám, že se velmi brzy objeví update firmwaru, kterej přinese 50p a podobný drobnosti a že výrobci software implementují čtení metadat. To by bylo fajn. Ono by se toho dalo vyzkoušet a napsat mnohem víc, ale možná někdy časem. Číst to po sobě nebudu, takže překlepy a chyby prosím ignorujte. :-) Mám narozeniny a jdu na panáka!

22 komentářů:

  1. Tak si dej jeste jednoho Lopolo a preju vse nej .. Patras

    OdpovědětVymazat
  2. Diky moc, uz se stalo .. jeste ted je mi krapet zle :-)

    OdpovědětVymazat
  3. No ten rozdíl je dost drastickej. U 7D se holt nad 3200 ISO točit moc nedá. Na testu ale neni vidět ta zima..

    OdpovědětVymazat
  4. Thanks! What kind of camera weather suit are you using to protect the camera outdoors?

    OdpovědětVymazat
  5. Hi. I tried to use my old Sony Z1 thermic cover from "WORKING EASY" and it fits pretty well! What a pleasant surprise. :-)

    http://www.workingeasy.it/index.php?limit=50&limitstart=0&orderby=product_name&DescOrderBy=ASC&Itemid=53&option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=18&manufacturer_id=0&keyword=&keyword1=&keyword2=

    OdpovědětVymazat
  6. Thanks! I really like my C100. Good Work!!

    OdpovědětVymazat
  7. Honza .. Jo, rozdil je drastickej jak v kresbe (je videt na tech dalsich zaberech) tak v sumu ... Budes muset asi taky investovat :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Gratuluju k pořízení. Moc pěknej kus techniky se skvělým výstupem. Jinak jsem si všimnul zmínky o APP. Vegas jsi opustil?
    Tom

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj. Vegas jsem jeste neopustil uplne ale je pravda, ze se na to pomalu chystam .. teda pokud neudela Adobe neco zasadne blbe. OD CS6 se to vyrazne zlepsilo (hlavne realtime prehravani na extra monitoru) ale porad jsou tam samozrejme veci v ovladani, ktery se mi zdaji "pres ruku". Fakt je, ze postupne asi prechazim. Vegas si za to muze sam svou zabugovanou verzi 12. Ted uz sice vysla oprava ale dokazalo me to casto vytocit na moje maximum. Uvidime. Pouzivat ho, ma pro me v jednoduchejch vecech porad smysl.

    OdpovědětVymazat
  10. Já měl právě informace, že CS6 na tom není vůbec dobře a v první verzi před opravou byla prakticky nepoužitelná.
    Tom

    OdpovědětVymazat
  11. To opravdu nevim .. Upgradoval jsem na CS6 trosku pozdeji (nebyl zasadnejsi duvod) a tak je mozny, ze uz mam verzi, ktera beha pekne a je odladena. Ted jsem ji chvili pouzival s Quadro 4000 a 24GB RAM (moje aktualni konfigurace v hlavnim pocitaci) a opravdu je to prijemny. Co ale prijemny neni je nektery chovani, ktery zdrzuje a Vegas (aktualne R12 build 486) to resi mnohem lip. Ale taky me jeho prvni verze docela potrapili .. obcas to i spadlo :-) Ted uz je to ok.

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den, mám dotaz. Právě jsem si pořídil C100 včetně hledáčku Alphatron a vypadá to, že obraz je poměrně dost zpožděný. Především to vadí při natáčení řeči. Je to u tohoto hledáčku běžné, nebo to může být technický problém...? Přitom obraz, který jde přes hledáček dál do monitoru je OK. Díky za info.
    Luhax

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den. Podobnou zkušenost jsem nezaznamenal. Jediný co mě napadá a má k popsanýmu problému nejblíž je trhavější obraz při rychlým švenku, což mě osobně v práci nijak nepřekáží ani nevadí. Zdá se, že jde o problém s hledáčkem.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc děkuji za info. Trhavější obraz při rychlém švenku by mi taky nevadil, ale zpoždění mi vadí hodně a to zvlášť při rychlém ostření. Je to podobné, jako bych potřeboval rychle a přesně doostřit při frekvenci 4fps. Myslím si, že to bude skutečně problém tohoto kusu hledáčku :o((
    Jinak je EVF-035W-3G obrazově vynikající a neznám nic lepšího v dané cenové relaci. A co se týče kamery C100, to je prostě BOMBA! Nejlevnější ze všech kamer co máme s nejlepším obrazem! Včera jsme celý den klíčovali a kupodivu to při dobrém nasvícení "unesl" i záznam AVCHD (4:2:0) bez externího rekordéru. Jsem zvyklý na mnohem dražší kamery Sony (XDCam 4:2:2), ale zdá se mi, že obraz z C100 je mnohem lepší i bez té "dvojky" na konci :o)
    Luhax

    OdpovědětVymazat
  15. Aj, tak takovy komplikace s hledackem skutecne nemam a nedivim se, ze to dela problemy.S tim klicovanim to rad slysim :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, tak se ještě vracím k tématu EVF-035W-3G. Dnes jsem znovu hledáček vyzkoušel a natočil jsem jinou kamerou záznam klapky. Zpoždění oproti reálu má LCD na samotné kameře 1 frame, ale na hledáčku EVF je 3-4 framy, myslíte, že je to normální? V Syntexu mi tvrdí, že to v normě je, ale představte si, že sledujete či ostříte rychlý pohyb za těchto podmínek... Teď opravdu nevím, co dělat. Pokud ale říkáte, že váš hledáček tento problém skutečně nemá, budu asi žádat jeho výměnu.
      Luhax

      Vymazat
  16. Dobrý den, tak se ještě vracím k tématu EVF-035W-3G. Dnes jsem znovu hledáček vyzkoušel a natočil jsem jinou kamerou záznam klapky. Zpoždění oproti reálu má LCD na samotné kameře 1 frame, ale na hledáčku EVF je 3-4 framy, myslíte, že je to normální? V Syntexu mi tvrdí, že to v normě je, ale představte si, že sledujete či ostříte rychlý pohyb za těchto podmínek... Teď opravdu nevím, co dělat. Pokud ale říkáte, že váš hledáček tento problém skutečně nemá, budu asi žádat jeho výměnu.
    Luhax

    OdpovědětVymazat
  17. To já bohužel nedokážu říct, jestli je to normální. Schválně jsem zadal do vyhledávače "EVF-035W-3G delay display lag" a nezdá se, že by to bylo nějak zásadně frekventovaný téma. Pravda je, že jsem s tím zatím nic komplikovanějšího netočil ale nějakou drobnou akci s mluvícím člověkem ano, a žádný problém, teda pokud pominu překvapivý chování u slabý baterie, jsem nezaznamenal. Teď je otázka, jestli je to skutečně hledáčkem samotným nebo moji malou rozlišovací schopností tyhle věci vnímat. 4 frejmy už je ale opravdu hodně a to bych zřejmě zaznamenal takže můj tip je, že je to špatnej kus.

    OdpovědětVymazat
  18. Tak ještě naposledy k tématu EVF-035W-3G. Včera jsem "porovnáním" v Syntexu zjistil, že na všech těchto hledáčcích je zpoždění asi 3 framy v HDMI a trochu menší se zdá v SDI. Takže jsem asi jen hodně přecitlivělý :o) No, hledáček je na druhou stranu tak skvělý, že si na to musím zvyknout, Ale to zase nebude tak velký problém :o) Takže, Lopolo, díky za účast na mých trampotách a ať se Vám daří.
    Luhax

    OdpovědětVymazat
  19. To je opravdu zajimavy. Budu se muset pozorne podivat, jestli to tak mam taky, az budu mit trosku casu. Neni za co dekovat, nepomohl jsem a ko,munikuju rad :-)

    OdpovědětVymazat