Archiv blogu

sobota 2. dubna 2011

Škoda Auto - cestou k minimalismu.

Na tenhle projekt jsem se těšil. Škodovku předcházela pověst náročného klienta ale přes to, náročnost předčila mé očekávání. :-) Vyrobit vizuál pro více jak šestimetrové plátno na mezinárodní event týhle společnosti byla skutečně výzva a test odolnosti vůči stresu a v posledních fázích projektu i nedostatku spánku.

V první řadě bylo potřeba vytvořit koncept, který by snad odpovídal velikosti firmy a jejího postavení na trhu.



Po nezbytných formalitách jako podepsání NDA jsem začal návrhem základního konceptu, který mi dával smysl, jak s ohledem na event samotnej, tak na společnost, které se týká.

Cílem bylo pokusit se zaujmout pozornost hostů a dostat do úvodního klipu večera jistou progresi (pravděpodobně formou pohybu kamery), harmonii (synchronizací obrazu a zvuku) a kromě toho říct něco o společnosti.

První část byla zaměřena na kořeny firmy s možností různýho rozpracování "eko" akcentu s přesahem. Já použil prozatím motýla, který mi přišel dostatečně živý a dynamický.Další věc, která se mi na něm líbila byl pohyb křídel, který by šel dále rozpracovat tak, aby připomínal pohyb pístu ve válci, jistý možnosti ohledně aerodynamiky atd. Prostě základní rámec pro inspiraci přírodou a ohledu k ní.

Druhá část byla lidský um, v tomto případě věda, coby základ technologie protože automobilka je v zásadě závislá na technologiích. Abych lépe navázal na přírodu, šel jsem hluboko do historie a rozhodl se pro kolo, jednu z nestarších ale zároveň neužívanějších lidských technologií, bez které by koneckonců automobil sám nemohl existovat. Abych podtrhnul o co jde, použil jsem další symbol pro vědu. Vědecký jazyk - matematiku a celý rámec uzavřel Ludolfovým číslem, které to vracelo opět ke kolu a pěkně to do sebe zapadalo. Dál se o tom asi nemá cenu rozepisovat. Jestli v animaci přejít z přírody na vědu/matematiku pomocí fraktálu u rostlin nebo šnečí ulitu už by se dořešilo jako detail. Základ byl jasný a dalo by se na něm z mého pohledu krásně stavět.

Třetí část pak měla spojovat obě předešlé a výsledkem by byl produkt, dobývající svět (rozjel by se třeba po silnicích do světa atp.) od čehož pak vede přímá cesta ke smyslu večera, tedy odměnit nejlepší šiřitele produktu po světě, importéra roku.

Bohužel, konečná forma pro zpracování myšlenky ani detailnější rozpracování jednotlivostí nebo dokonce jejich návazností se nakonec ani hledat nezačala, protože byl návrh zamítnut jako příliš komplikovaný a pro většinu lidí ze ŠA nepochopitelný. Škoda, vznikla teda pouze drobná ilustrační animace jako vizuální nástin popisu této myšlenky.

OpenGL preview:





Přiznávám, že jsem byl zpočátku velmi zklamanej ze zámítnutí tohodle konceptu a že nebylo umožněno jeho detailnější rozpracování ani zvolení nějaký atraktivní formy ale chápal jsem nevhodnost takovýho vizuálního "experimentu" v době, kdy společnost připravovala nárazový přechod na novou (revoluční) CI, která se postupem času dolaďovala, upřesňovala a nakonec i zásadně akcentovala. Taky musím uznat, že bylo ode mě asi celkem naivní si myslet, že se mi podaří u tak velké společnosti nabourat styl, kterým jsou tyhle akce roky řešeny. Na druhou stranu, kdy jindy když ne během změny CI? :-)

Předpokládám, že především z tohodle důvodu jsem musel přistoupit k výrazně "banálnějším" návrhům a čím více se zpřesňovaly podklady nové CI a blížil se datum jeho představení, tím větší byl přirozeně i pozdější tlak na strohou jednoduchost, jak je patrný z finálního výstupu.


Dalším byl návrh, během kterého by se formou news reportů objevovaly zprávy z celého světa v různých jazycích týkající se úspěchů ŠA v daném roce ve světě.

V pořadí třetím pak byla koláž živého videa a animace reprezentující jednotlivé ohodnocované kategorie ale ani ta neuspěla.


Nakonec jsem se rozhodl k radikálnímu zjednodušení celýho pojetí a poslední návrh konečně uspěl. Musím říct, že jsem byl fakt rád, protože jsem se cejtil pro danou chvíli naprosto vyčerpanej a nebyl si jist, jestli vůbec dokážu navrhnout něco přijatelnýho. A to mě čekala ještě výroba doprovodný hudby s jejímž schvalovaním byly také potíže. Holt náročnej klient.


Z mýho pohledu se bohužel neudržel ani tenhle návrh v původní podobě a přišel i o poslední myšlenku, kterou měl. (new power of ŠA -> energetický elementy vytvářející síť). Důležitý ale v konečným důsledku je, že klient byl nakonec spokojen a to je opravdu to podstatný.

Konečná podoba připomínající spíše PP prezentaci:



4 komentáře:

  1. Holt nemůžeš chtít po německý low-cost značce invenci jak u Japonců :) Tyhle lidi jsou zvyklí odmastit si ten svůj powerpoint a vypadnout na oběd do závodky za 13,50 Kč.

    OdpovědětVymazat
  2. :-) Ty lidi o kterejch pises o tom nerozhodujou ale ....

    OdpovědětVymazat
  3. vidim spise problem ve schvalovani, u techto firem to jde vzdy pres nekolik urovni a bohuzel se to casto na te posledni urovni zasekne... prijde mi, ze kazdej ma strach cokoli okomentovat a rozhodnout bez nejvyssiho, pritom ale nikdo nevi, jakou predstavu prave nejvyssi ma, pak to konci x navrhy, kdy s pribyvajicim poctem navrhu klesa jejich uroven a konci to jakymsi kompromisem

    OdpovědětVymazat
  4. Tomu se asi nedá u velkejch společností úpně vyhnout. Každej chce co nejlepší výsledek ale každej má taky jinou představu, co to znamená a tak je jasný, že společný body bejvaj níž a tam taky konečný návrhy často směřují. S tím se nedá nic moc dělat a já to chápu, i když bych raději, aby měla každá firma "diktátora vkusu" v aplikacích CI. Tady hrálo ještě roli změna zmíněnýho CI, u kterýho jěště nebyly jasně daný pravidla atp.

    OdpovědětVymazat