Archiv blogu

pondělí 8. listopadu 2010

retro v 3D

Víkendové uklízení disků, kde jsem na jednom z nich objevil tajemnej adresář "Amiga" a taky otázka v komentáři u jednoho z příspěvku tady na blogu mě dovedlo k nostalgickýmu zastavení se nad dobou, co se věnuju 3D grafice. Sakra, je to bezmála 20 let!! To je hrůza!
Ale našel jsem opravdu skvosty :-)

Začalo to pro mě na Amigách. První byla legendární Amiga 500, pro kterou jsem vážil příšerně dlouhou cestu vlakem z hlubin Moravy až do matičky Prahy, kamsi na Chodov. Vypláznul jsem 17000 kaček, to byl tehdy docela balík a s nabytým pokladem se v noci vracel zpět. Po nezbytným nadšení z toho, co všechno umí a co všechno můžu dělat jsem začal jako každej šťastnej majitel zkoumat tehdejší softwareový vybavení.

Když lehce opadla dodnes trvající fascinace Dpaintem (tehdy verze II) a Fantavisionem, prokousal jsem se pomalu i k prvním 3D aplikacím. Ze všeho nejdřím mě padnul pod ruku SCULPT 3D.

Sculpt 3D

Ten program byl starej už tehdy, psal se rok 1992 a Scult slavil 5 let od svýho vzniku. Nebyla to teda žádná žhavá novinka, stejně jako tehdejší předchůdce mého oblíbeného Imagine, o rok mladší Turbosilver.

TurboSilver


Chtělo to najít něco současnějšího. V úvahu přicházely tři programy, tehdy úplně nový Imagine 2, nebo FastRay, což je v podstatě přímý předchůdce dnešní Cinemy4D a pak skvělý Real3D, který potom vyrostl do mimořádnýho kusu software.


obrazovky Real3D 1.4


Imagine, přestože měl pořadové číslo dva, měl za sebou historii dlouhou a šlo v podstatě o pátou verzi Turbosilveru, vyvíjeného od roku 1988, coby studentského projektu na nějaké americké univerzitě. Ten se mi zdál tehdy nejsnáze pochopitelný a tak volba padla na něj.  Jej, to bylo bezesnejch nocí, kdy jsem při chroupání a typickým cvakání amigovský disketovky, skrze kterou se render několik hodin ukládal v rozlišení 320x256 výsledek na disketu, civěl na přibývající pixely na obrazovce při rendru. :-)













Po zhruba dvou letech jsem pořídil skutečnou strojovnu, Amigu 4000 + Impact Vision grafickou kartu s genlockem a taky, světe div se, LEGÁLNÍ verzi nového Imagine3! Vsadím boty, že ho tu tehdy měla legálně jen československá televize a já :-)

Originální balení Imagine 3.0 (1994)

Pak se najednou začal objevovat Lightwave ve verzi 3 a kousek. To byl opravdu skvělej program a já záviděl jeho uživatelům lensflary, skvělej motionblur i sympatický prostředí. Zvažoval jsem přechod ale nakonec jsem ho neudělal a zůstal u Imagine. Tehdy bylo běžný, že byl program rozdělen na několik částí. Lightwave měl modeler a modul, kde se scéna skládala a animovala.


Lightwave 3.5


Imagine měl modulů ještě mnohem více. Detail, editor na modelování, Cycle editor na objekty s vlastní animací, Stage editor na skládání scény, Action Editor na postefekty i animaci, Spline Editor na modelování pomocí křivek a celý to zastřešoval editor projektů. Protože jsem ho ovládal zdaleka nejvíce a bavili mě desítky skvělejch matematickejch textur, vydržel jsem s ním až do roku 1998, kdy jsem používal verzi 5.x. Když bude někdy víc času, udělám s ním pro pamětníky nějaký to retrovideo. :-)



V tý době už jsem okrajově registroval i Cinemu4d ale nepoužíval jsem ji.

Cinema4D 2.1

Těsně před smrtí Amigy se pro ni objevil ještě jeden program. Jmenoval se Tornado3D a sliboval být na PowerPC procesory, ke kterým se tehdy Amiga uchylovala, stejně jako Mac. Já už ale věděl že mele z posledního a tak jsem skončil u 68060 na 50MHz a místo PPC karty jsem pořídil svý první PC.

Tornado 3D


Po přechodu na PC byla Cinema4d vedle skomírajícího Imagine, který existoval i pro windows, jasná volba. Od tý doby se jenom ujišťuju, že jsem vsadil na správnýho koně :-)



2 komentáře:

  1. paradni clanecek ktery ve me vyvolal spoustu vzpominek na zacatky 3d modelovani a animace :)
    chceme pokracovani ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodne! :) Diky za vzpomínku.

    OdpovědětVymazat