Archiv blogu

čtvrtek 20. října 2016

Esse est percipi! - virtuální realita je tady

Když jsem si před pár měsíci pořídil VR set HTC Vive, připadal jsem si v jistým ohledu stejně jako na začátku devadesátek, když jsem začínal s 3D grafikou. Bezmezný nadšení, technologie v plenkách na samotný hranici možností dostupnýho hardwaru a (ne)tušený možnosti nového média pro tvorbu. Jo! Konečně! Po víc jak dvaceti letech čekání je to opravdu tady.
Teď dostává ten slavnej Berkeleyho výrok (po veškerejch poznatcích dnešní fyziky) další rozměr.

HTC Vive

Jakmile jsem si dosyta užil Elite Dangerous, bezkonkurenčně nejlíp zpracovanou VR aplikaci současnosti, začal jsem se poolížet po podobně uvažujících lidech, který tahle nově dostupná technologie láká stejně jako mě. Očekával jsem, že bude ke stažení množství různejch užasnejch fantaskních a individuální světů jednotlivejch tvůrců, který mě pozvou do svý fantazie stejně, jako to bývalo kdysi, s každým nově vyrenderovaným obrazem za použití 3D aplikace.


mudrování o první vlně virtuální reality - devadesátky

Bohužel, nic. Kromě pár drobností v Tilt Brushi (což je velmi omezené) jsem opravdu nenašel téměř nic. Buď neumím používat vyhledávač nebo to Google filtruje tak - nakonec Tilt Brush je jejich produkt, jak se mi nehodí. Že by to bylo opravdu fakt tak revolučně nový, že zatím nikomu nepřijde zajímavý mít možnost tvořit libovolnou "realitu", sdílet ji, zapomenout na tvůrcem určenou kompozici, použít skutečně prostorovej zvuk i obraz a zažít tak kvalitativně mocnější imerzi než kdykoliv předtím? A to nemluvím o dalších aspektech, o kterejch by se dalo mluvit hodiny.

To málo, co se mi podařilo najít byly banalní recyklace bežnejch postupů (např. typu horská dráha atp.) nebo obecná bezvýznamná omáčka. Zdá se, že setrvačnost v myšlení a obecnej akcent na komerční využití je pro tuhle dobu signifikantní, i když samozřejmě chápu, že bez herního průmyslu, coby tahouna výsledný dostupnosti to nepůjde. Dokonce i videoartu se dá najít podstatně víc .. a to nemluvím o jistým druhu motion designu, kterej k tomu má taky svým způsobem blízko. Nebo že by to bylo daný přesyceností vizuálním smogem všude okolo? Těžko říct.

Když jsem o tom tak přemejšlel a ohrnoval nos nad stavem věcí, napadlo mě, jestli to náhodou nebude tou jistou technologickou náročností, kterou sebou VR tvorba nese. Přestože jsem byl od začátku přesvědčenej, že to není o nic komplikovanější a náročnější než byla kdysi 3D grafika, rozhodl jsem se to zkusit a jako naprostej začátečník hledal dostupný nástroje. Volba padla na Unity. Herní engine, kterej je k mání dokonce zadarmo a díky mnohaletýmu vývoji i user friendly, takže i naprostej laik jako já v tom může začít po pár hodinách směle tvořit.


Unity
Ano, Unity je opravdu super. Všem hráčům je jistě známá společnost Valve, a protože je angažovaná v produkci HCT Vive (mimochodem v současnosti je to technologicky nejlepší dostupný řešení pro VR na trhu), uvolnila pro Unity jednak svůj asset pro podporu HTC Vive, tak i svůj skvělej render engine (Lab render), který používájí i aplikace dodávané k setu. A oboje opět zdarma! Pravda, the Lab render sice poskytuje lepší vyhlazování, světla atd. ale protože jsem úplnej začátečník a nedokážu si napsat vlastní shader (každej render engine má pochopitelně jako obvykle svý vlastní řešení materiálů), jsem se rozhodl použít engine Unity, abych nebyl tak limitován svoji neznalostí. (Udělal jsem pár testů i s Lab renderem a funguje skvěle). Dokonce ani klasicky programovat člověk dneska už nemusí. Pořídil jsem si PlayMaker a jeho rozšíření pro SteamVR, takže lze snadno tvořit bez jedinýho řádku kódu a přesto vygenerovat něco, co lze samostatně spustit a snadno sdílet s kýmkoliv, kdo má zájem a vlastní HTC Vive.


steamVR pro Unity


Po pár testech, kdy jsem si osahal takhle základy v Unity jsem se rozhodl vytvořit svoji první VR scénu pro svý přátele a vlastně kohokoliv, kdo projeví zájem. Uvažoval jsem, jestli sem mám dát třeba 2D video nebo nějakou dílčí grafiku, ale zavrhnul jsem to. Klidně si scénu stáhněte, spusťte a pobuďte v ní, jak je libo. Jediný co raději řeknu, že je to nedodělanej polotovar a neobsahuje žádnou nepříjemnou lekačku! (fuj), ... a je určenej pro HTC Vive včetně ovladačů. Sedněte si doprostřed scény a užijte si to. :-) Tady je link ke stažení.

Scena1_demo.zip
stačí rozbalit a spustit - scéna se bude pod stejným názvem archivu upgradovat, takže si vždycky stáhněte aktuální.


Podle zkušeností lidí, kteří tam byli je nejlepší chvilku se porozhlídnou a pak si zhasnout, sednout si doprostred a relaxovat. Po chvíli přijde pohodovej pocit.

Použitej sofware:

Cinema 4D R18
ArtRage
Photoshop
Unity
Playmaker
SteamVR
Reason
DearVR
Playmaker Tools for SteamVR
Vegas Pro 

3 komentáře:

  1. Ahoj, ta fotka to je z poradu Acko? To si tusimn jeste pamatuju :)
    Josef broz

    OdpovědětVymazat
  2. Hoj hodilo by se pokračování třeba tvé zkušenosti s VR brýlemi to by mne docela zajímalo.. DJcz

    OdpovědětVymazat