Archiv blogu

pondělí 17. června 2013

Sbohem Adobe .. nebo??

Ačkoliv je to už nějakou dobu, co se Adobe rozhodlo k riskantnímu kroku a ohlásilo ukončení CS verzí svejch produktů, teprve teď, v době aktualizací přichází čas lámání chleba. Každej měl asi dost času zvážit, jestli je to pro něj změna vítaná nebo naopak. Ne jinak jsem na tom já, coby majitel několika verzí Master Collection. Přestože jsem se tím nijak dlouhodobě nezabýval, pokusím se nastínit můj pohled na věc, možná vyprovokovat diskuzi a třeba se dozvědět o svým fatálním omylu, když to vidím, jak to vidím.


Už samotnej princip se mi od začátku nelíbí. Nejsem člověk, co má přebujelou potřebu něco vlastnit, ale u výrobního prostředku, což pro mě software je, to považuju víceméně za nutnost. Jasně, jsou taxikáři co maj leasing, ale i ten nakonec spěje k vlastnictví. Tohle je mnohem dál. Adobe se teda rozhodlo otestovat si svý postavení na trhu a ukončilo prodej software. Takhle to alespoň vnímám já. (Přesnější by bylo uvést, že CS6 zůstane ještě nějakou dobu v prodeji a existují i produkty, jako např. Lightroom nebo Acrobat, kterých se to nedotkne). Jediný, co svým uživatelům v současnosti nabízí je pronájem, kterej pojmenoval Creative Cloud, přestože to nemá s tím, jak pojem cloud chápu, nic společnýho. Ale to není ten problém. Uživatel teda může zůstat u stávájící, trvale funkční verze "starýho typu", nebo se vydat plně do rukou Adobe a věřit, že to bude OK a k jeho prospěchu.

Stačí aby Adobe provedl upgrade a uživatel bude namydlenej.


Hodně menších zájemců se zaradovalo z faktu, že není třeba zaplatit naráz větší sumu a mohou si vždy poslední verzi software laciněji pronajmout. To zní samozřejmě lákavě, ale až na fakt, že v momentě kdy přestanou platit, nedostanou se ke svým zdrojovým datům a budou mít kulový. Zkrátka a dobře, nebudou mít kromě finálního nebo dílčího výstupu nic.

Hmm .. dalo by se namítnout, že stačí platit dál, a bude všechno v pořádku protože suma, kterou člověk podle současnejch dostupnejch informací zaplatí, bude v dohledný době nižší, než kolik by zaplatil za běžnej upgrade. Jo, to je sice možný .. ale co bude dál? Adobe přece může svý ceny kdykoliv libovolně měnit a přestože používaj při šíření svejch produktů evangelisty, žádná charita to jistě nikdy nebude. Proto si můžu asi dovolit tvrdit, že se tím člověk odevzdává do rukou firmy, na jejichž chod nemá žádnej vliv a jejímž poslaním je zisk. Přesněji řečeno, vzdává se kontroly nad svým výrobním nástrojem a to se mi nezdá moc chytrý.

Adobe si to samozřejmě uvědomuje a přichystalo kromě propracovanýho agreementu ještě tučnýho červíka na udičku v podobě 40% slevy pro první rok ... nebo tak něco. Prostě chápe, že je potřeba v rámci možností zatlačit a ejhle, ono to zdá se bude možná fungovat.

Ne však pro mě. Mít doma laciněji pronajatý kladivo, a muset za něj neustále platit, aby ho člověk mohl v případě akutní potřeby kdykoliv použít, mi nepřijde rozumný. Zvlášť u lidí, kteří ho potřebujou ke svý obživě. Teď je to ještě OK, stávající verze určitě pár let vydrží ale co bude dál? Co bude za tři-čtyři roky, až Adobe přirozeně změní formát a technologie se posunou? V momentě, kdy se člověk rozhodne investovat svůj čas a peníze do zvládnutí nějakýho software, bude zřejmě v ještě větší pasti, než by se mohlo na první pohled zdát. Nezbude mu, než stále platit. A platit tolik, kolik si firma, v daný chvíli ve výrazně výhodnější pozici, řekne. Na to přece nemůže člověk, kterej si svý práce (ve formě dostupnosti svých vytvořených dat) váží, přistoupit. Věškerý presety a dílčí data jako layouty a podobně, který jsem v klasických verzích vytvořil budu mít vždy a bez omezení kdykoliv k dispozici (troufám si tvrdit, že skutečně vždy .. mám přístupný svý data i z Amigy :-)). Uživatel CC verze, kterej přestane platit to tak mít nebude a to je základní změna. Kuriózní, ne?

Nemá asi smysl se tady pouštět do spekulací, jak silnej tlak se asi podaří vytvořit uživatelům CC verze na svý externí spolupracovníky, jak dlouho asi vydrží běznýmu uživateli mýho typu Photoshop CS6 Advanced, teda na poli kde Adobe dominuje, jak to asi bude s motivací na straně vývojáře, když nebude muset tolik tlačit na novinky aby prodal každejch pár měsíců novou verzi atd. Dovolím si jenom jedinou spekulaci. Největší tlak bude asi u lidí kolem DTP, jejichž situaci jim nezávidím. Tam se totiž daleko častěji pracuje s materiálem, kterej vytvořil někdo jinej ale rámci jednoho balíku. Adobe balíku. To je podle mě situace na malý, bezvýznamný, vztyčený prostředníček.

bez komentáře


Někdo by mohl říct, "Co se rozčiluješ? Však tě nikdo nenutí to používat." Jo, mě opravdu nikdo nenutí, a ani se nutit nenechám. :-) Takže nastal čas, podívat se po alternativách.
Photoshop nebo další věci z Master Collection CS6 neřeším, ty mi vydrží ještě velmi dlouho. Neřeším kupodivu ani Premiéru, kterou sice vlastním, ale v podstatě nepoužívám. Zaměřím se pouze na After Effects, teda oblast, kde je evoluce zřejmě nejrychlejší, nejvýraznější a kde jsou upgrady nejvíc vidět a jsou potřeba. InDesign mi určitě bude ještě dobrejch pár let velmi dobře sloužit.



První alternativou je pro mě přirozeně HitFilm 2 Ultimate. Jednak používám Vegas PRO 12, se kterým je teď díky balíku "Vegas Pro 12 Suite" úzce provázanej a druhak je to laciný řešení. Kupodivu toho umí poměrně dost a i to UI se zdá na první pohled známý.

integrace do Sony Vegas Pro 12

přeneseno do HitFilm 2 Ultimate

Doporučuju se podívat na stránky výrobce - http://hitfilm.com. Opravdu to není úplně marný. Software disponuje 3D kompozicí (narozdíl od AE) a přímo pracuje s 3D objekty. Je k dipozici trackování, pokročilý klíčování, 3D particle sytémy a mnohem víc. Rozhodně bych tenhle kousek software do budoucna nepodceňoval. Součástí je například i Mocha, a to ve vyšší verzi, než má AE CS6.

mocha 3 jako součást HitFilm 2 Ultimate
planar tracking
I když i tenhle software vlastním, je skutečně zajímavej a v mnoha ohledech může AE směle zastoupit, není to oblast mýho primárního zájmu, coby alternativa k AE. Tím se pro mě stal NUKE!

kdy jindy, když ne teď?

Tenhle software zná (jeho jméno, nemyslím na pokročilý uživatelský úrovni) asi každej, kdo se jenom trošku víc zabejvá pohyblivým obrazem. Jde o špičkovej hi-end kompozitor, je zatraceně drahej a je v mnoha ohledech etalonem. Pořídil jsem verzi Nuke 7.0v8 a přiznávám, že se s ním sžívám poměrně pomalu. Nejde o to, že je to node-based kompozitor atp. ale mate mě jeho "resolution-independent compositing system" jak tomu ve Foundry říkají. :-)

první krůčky na dlohý cestě :-)
plné 3D


No co, předpokládám že je to otázka zvyku a cviku, a taky si od toho slibuju pomalejší zakrňování mejch chátrajících mentálních schopností učit se. Na moji volbu měl vliv i fakt, že Cinema 4D dokáže pro Nuke exportovat (tuším že od verze R14), což se rozhodně hodí. Mimochodem, pevně doufám že spojenectví Maxonu a Adobe ve formě Cineware nebude znamenat inspiraci v jejich obchodním modelu. To by mě vážně naštvalo! :-)

Jsem si samozřejmě vědomej, že mi nějakou dobu potrvá než si projdu jednotlivý uzly, naučím se svižně komponovat, ovládnu 3D a najdu nejvhodnější workflow pro spojení se zmíněnou Cinemou 4D. Zatím prožívám mírnou paniku když se v něm pokouším něco udělat. Ale daří se. Trvá to, ale daří se. :-) Cesta je teda jasná, jen vytrvat! Sbohem Adobe! .. nebo... ?

6 komentářů:

  1. No to snad ne?! Nějaké takovéhle změny jsem si ani nevšimla, to je tím, že jsem zase nějaký čas mimo. Tak to mi nezbyde než se podívat po náhradě za Aftery.. Nuke mi příjde hrozně složitý a asi by mě to dost stoplo aspoň na půl roku :-D

    Do ...... práce.

    OdpovědětVymazat
  2. :-) Nuke mi prijde taky slozitej ale chci verit, ze je to jenom otazka zvyku. Urcite to zabere dost casu se do toho dostat a to je taky duvod, proc jsem neotalel a resil to radeji hned, nez CS6 technologicky zastara.

    OdpovědětVymazat
  3. Bohužel politika Adobe je dost příšrná, s tím samozřejmě souhlasím. A hlavně nejvíc biti na tom jsou lidi, co poctivě kupují jejich software a upgrady. 40% sleva je samozřejmě pouze lákadlo, jak naskočit do rozjetého vlaku, ze kterého už se potom nedá vyskočit.
    Zas na druhou stranu, myslím, že s CS6 se dá vydržet poměrně dlouho.
    A když půjde do tuhého, měly by se dát pronajmout i jednotlivé aplikace, takže třeba AFter Effects CC za cca. 20 USD ( u nás tak 20EUR+ DPH) měsíčně, což se dá, pokud používám AE jako stěžejní aplikaci pro svoji práci.

    Uvidíme třeba za rok, jak bude tento model prodeje úspěšný.

    Ale jako pořídit si NUKE jakože náhradu za AE je podle mě úplně mimo, to jsou vyhozené peníze. Nuke je hlavně špičkový kompozitor, kompozice převážně jednoho záběru, nutná znalost teorie kompozice, i jednoduché věci se dělají složitěji než v AE, prostě diametrálně odlišný způsob práce vhodný spíše pro VFX, práce ve větších studiích se specializací jednotlivých profesí.
    Pro jednotlivce a menší skupiny na tvorbu znělek, videoklipů a prostě věcí ala "motion graphics" , jsou AE dnes v podstatě nenahraditelné:)

    OdpovědětVymazat
  4. Jak začit ... :-). Já si myslím, že právě pro lidi, pro který je kompozice podstatná část práce to není úplně výhodnej model, protože budou postupně zcela závislý na tom, co jim Adobe předloží (aniž by se mohly rozhodnout, jestli je pro ně nová verze zajímavá nebo ne) a budou muset platit v podstatě pořád. Mě se to prostě nelíbí.

    Co se týče Nuke, nevnímám to vyloženě jako náhradu AE. Ten mi koneckonců zůstane a na běžný věci po něm sáhnu až do doby, do který mi to bude dávat smysl. Náhradou AE by snad mohl bejt spíš HitFilm, a proto jsem do něj taky investoval. Docela se mi ty jeho schopnosti na první pohled líbí ale ještě jsem v něm nic seriózního nedělal.

    Nuke je pro mě alternativou ve smyslu cesty a novejch výrazovejch prostředků. Nemyslím si, že jsou to vyhozený peníze. Je to prostě něco úplně jinýho než AE. Líbí se mi kvalita trackeru, rotopaint, mnohem hlubší přístup k datům, point cloud generator a strašně moc dalších věcí, včetně uzlů. Hlavně se tam dobře pracuje v 3D, což umí líp i ten HitFilm než AE. Uvidíme, jak se s ním poperu. Se specializací si hlavu nelámu. Jsem zvyklej a těší mě dělat všechno.

    Aby bylo jasno, nezanevřel jsem na AE a i když má svý nedostatky, je to právem hodně užívanej software. Proto jsem ho taky používal a kupoval. Je jednoduchej a na dost věci nejlepší co znám ale já jsem v něm nikdy neanimoval, na to mám Cinemu, kde se snad kromě textu pracuje se vším líp. Právě na tu nenahraditelnost se zřejmě dost sází a já si myslím, že nahraditelnej je :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Myslim si, že nejsi zdaleka sám, který tenhle krok Adobe ala jak se případnému uživateli dostat do peněženky přes půjčku, taky nasral. Trend doby je neuprosný a chytlo se toho bohužel i Adobe. Proto stejně jako výše zmíněný jsem moc rád, že jsem investoval celkem směšnou částku do CS6tky, která bude poslední hardwaresoftware..

    Souhlasim s napsaným a mimochodem, moc pěkně napsanej článek.

    OdpovědětVymazat
  6. No nejsi jedinej, kdo v tom vidi trend Honzo ale ja doufam, ze se ty i ostatni mejlite. Verim, ze dokud bude konkurence a zakaznik bude mit volbu, nebude nutny na to pristoupit. Fakt je, ze casem se hrany nasranosti asi zarovnaj a dost mozna to budem brat za 5 let jako normalni. Ted se snad pletu ja :-)

    OdpovědětVymazat