Archiv blogu

sobota 7. ledna 2012

A přece se točí ... na DSLR

Hmm .. není to zas tak dávno, co jsem v mezích svý povahy téměř kategoricky prohlásil, že foťák je na focení a kamera na natáčení. Stačilo pár tejdnů a všechno je jinak. Může za to Škodovka, kvůli který jsem pořídil Canon EOS 7D s prozatím základním objektivem EFS 17-55mm f/2.8 IS USM. Jistě, pořád má natáčení na DSLR svý problémy a omezení s tím spojený ale na určitý záběry/spoty/klipy je prostě velkej senzor a dostupná měnitelná optika skvělá.

Canon EOS 7D ve svý základní podobě


V žádným případě tu nechci psát recenzi, o 7D je toho na webu spousta. Podělím se jenom o pár základních postřehů, na který jsem narazil během testování a prvního ostrýho natáčení.

V první řadě mě, asi jako skoro každýho, zajímala kvalita snímání za zhoršenejch světelnejch podmínek. Po počátečních testech a částečně i panice z některejch nasnímanejch vzorků se zdá, že není úplně jedno, jaký ISO člověk použije. Přesněji řečeno, pro natáčení videa se hodí jen některý hodnoty, který poskytujou pěkný výsledky. Taky mi přišlo logický držet se násobků při nastavování rychlosti závěrky, ale zatím to vypadá, že to není nutný a dokonce mi obraz přijde pří použití nejnižší možný (1/30 sec) díky téměř filmovýmu motion bluru příjemnější, než obvykle používaná padesátina nebo dokonce setina. Ostrý kontury během rychlejšího pohybu jsou pro mě matoucí a ztrácí se vnímaní jeho dynamiky. Prozatím teda tyto doporučení ignoruju, ..... snad jen na tzv. rolling shutter by to mohlo mít vliv, ale to jsem netestoval a povaze záběrů, kde by se to mohlo projevit se budu snažit vyhnout tak jako tak.

Frame z videa ( ISO 2500!!, shutter speed 30 a míra šumu bezproblémově přijatelná)


Udělal jsem si několik testů a tohle je jeden z nich. Uvedenejch 100W, je odhadovanej součet výkonu pro dvě difůzní světla v místnosti. Chápu, že to není úplně ideální údaj, ale jistou představu to snad dává. :-) Porovnaní s mojí kamerou jsem ani nedělal, ta by takovýho výsledku nebyla schopná. Už jen kvůli samotnýmu způsobu i formátu záznamu, světelnosti objektivu a nakonec i modernějšímu obrazovýmu procesoru.


Motion blur při 1/30 sec..


 Samozřejmě bylo nutný nastavit si uživatelskej obrazovej profil a je fajn, že 7D umožňuje uchovat 3 různý setupy. Stáhnul jsem teda ostrost, kontrast i saturaci u neutralního profilu, což pomáhá udržovat záběr v později líp editovatelným rozsahu a pomoct zbavit se hrozícího moaré.

srovnávací frame  - SS 400 a SS 30


Jako další uživatelský profil mám nastaveno upravenej Cinestyle od Technicolor, kde mám opět stažený už zmíněný hodnoty. Ještě bude určitě nějakou dobu trvat, než vstřebám všechny aspekty natáčení na DSLR i výhody nebo nevýhody jednotlivejch nastavení atp.





Tohle je malej test dělanej v téměř naprostý tmě, kde je jasně vidět rozdíl v přístupu k datům. Jistě, dvojnásobná ztrátová komprese a velmi vysoké ISO generuje nějaký šum, ale dá se to snés (s lepším objektivem by to bylo určitě lepší) a pro ilustraci to stačí. Jde o zcela identický nastavení (včetně exportu a gradingu) až na zmíněnej profil.

Stáhnout ukázku v lepší kvalitě.
Porovnání flat profilu a technicolor profilu
Oba maji staženou ostrost, kontrast a mírně saturaci. (H264 cca 17MB)

Syrový a interpretovaný frame s použitím Cinestyle Technicolor profilu


Při jakýkoliv manipulaci s ohniskovou vzdáleností nebo pře/zaostřováním během záběru je opravdu problém. V tomhle se to nedá s kamerou vůbec srovnat. Kdyby to mělo alespoň programovatelný přechody mezi dvěma polohama zoomu a fokusu během nějakýho nastavitelnýho času jako to má moje stařičká Sony Z1, pomohlo by to. Obecně se dá říct, že všechny ty porůznu zmiňovaný potíže při natáčení na foťák platěj. Na druhou stranu je to lacinej způsob, jak dosáhnout skutečně filmovýho vzhledu a nebát se tolik nedostatku světla. Určitě kvůli tomu kameru neodložím. Mít možnost využívat výhody obou zařízení a rozhodovat se podle typu projektu není k zahození.


První projekt s DSLR, nebo spíš jeho natáčecí část, mám za sebou a výsledky jsou až na drobnosti podle očekávání. Nakonec jsem se dohodnul s kolegou, že nepujdeme do rizika s použitím Glidecamu a zvolili jsme snadnější, ale oběmově komplikovanější variantu, minijib :-)

Vlezlá zima je pro natáčení v exteriérů ideální. Hned je chuť záběr třeba 10x opakovat.

Až bude hotovo, pokusím se to nějak sesumírovat a podělit se o zkušenosti. Mimochodem, na fotce koukáme na Ipad, kterej se ukázal jako skvělá pomůcka při procházení storyboardu ale u větších projektů poslouží i jako klapka :-) Pokud se podaří dotáhnout slibovanej SketchPad PRO nebo výrazně doladit Storyboards Premium, bude to opravdu šikovnej pomocník. :-)


DSLR Slate




9 komentářů:

  1. Ukázku, ukázku!! Trochu proklínám svůj požadavek na koupi těla - počkat tehdá půl roku, moh jsem teď taky řešit zachytávání 30 snímku za vteřinu. Pěknej článek:)

    P.S.: Ten pán dole vlevo je mi povědomej

    OdpovědětVymazat
  2. Ukázku dodám až bude hotová .. mám v plánu ještě spoustu testů :-) Například zkusit mix realnýho obrazu ze 7D se Cinemou 4D a jejím fyzikálním rendrem (stejný ISO, závěrku, clonu atd.) ale nejdřív musím zjistit, odkud se měří ohnisková vzdálenost. Údajně je to vyznačený někde na těle foťáku, tak se budu muset mrknout a pohledat to.

    Taky chci zkusit nějakej vyloženej lowlight s tím technicolor profilem na noční ulici ale chtělo by to trošku jinej objektiv :-)

    OdpovědětVymazat
  3. tak test lowlightu je pridanej .. docela zasadni rozdil :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Ten symbol úrovně čipu je mezi horním displayem a korekčním kolečkem na dioptrii - vedle hledáčku. Vypadá to jako číňan na kole ze shora :-)
    Pyron

    OdpovědětVymazat
  5. super, vidim ho! diky :) Co rikas na ten profil? Slusna zmena, co? skoda ze jsem nedal nizsi ISO .. vsadim se, ze i tak by to bylo lepsi nez ten tovarni. Chvilku potrva si s tim poradne pohrat a najit hranicni hodnoty a idealni nastaveni.

    lop

    OdpovědětVymazat
  6. proč to není zaostřený?
    Pyron

    OdpovědětVymazat
  7. protoze jsem behem testu a ruznyho nastavovani nepokladal fotak na uplne stejny misto .. puvodne to bylo zaostreny na ten v67 ukazatel, (nebo co to je) abych videl pri rozostreni na pozadi jemnejsi prechody a zjistil jakou dokaze pouzitej objektiv udelat u takovydleho celku hloubku.

    OdpovědětVymazat
  8. ohnisková vzdálenost se bere od čipu a vyznačuje to malá bílá čárka na vrchu těla. ;-)

    OdpovědětVymazat
  9. ááá, už mě předběhl voják, neviděl jsem celou diskuzi. Já jsem tedy zvyklej vždy na bílou čárku, o číňanech na kole mi není nic známo :-) . ( Kubánec )

    OdpovědětVymazat