Archiv blogu

úterý 2. listopadu 2010

Kriplíci aneb vznik lowbudget animace

Vytvořit s minimem prostředků a času lehce zábavné a zároveň mírně poučné video pro teenagery je vždycky výzva. V takovejch případech mnohdy nezbývá, než sáhnout po některých funkčních atributech a klišé. To byla nakonec i moje cesta pro vytvoření tohoto krátkého animovaného spotu o meningokovi.

V první řadě bylo potřeba vytvořit nějakého toho představitele zmíněnýho meningokoka. Jako v mnoha jinejch případech mi pomohla prostá analýza. Meningokok je v zásadě taková koule, co se zatraceně rychle množí a zadělává svojí "žravostí" na sepsi organismu. Hmm, to mi jako základ pro návrh postavičky vlastně stačí. Kulovej tvar characteru, jistý znaky množivosti a žravosti ji vlastně celou determinovaly a tak to stačilo jen zaznamenat.


návrh postaviček meningokoka

Jeden meningokok, začal jsem mu pracovně říkat kriplík, by byl pro budování scén málo a tak jsou tam nakonec klasicky tři. Ani málo, ani moc. Zkrátka jeden boss, jeden praštěnější, co jde do všeho po hlavě a jeden víceméně "normální". Abych si ověřil, jestli budou alespoň trošku fungovat, narigoval jsem je a pokusil se vytvořit jakési intro. Chtěl jsem animaci trošku nervóznější a jakoby neuhlazenou, opak toho, co bejvá u 3D zvykem a tak jsem se rozhod kromě použití lineárních interpolací mezi klíčovými snímky i pro kameru, která je v neustálém pohybu. Pohyb kriplíků samotnejch jsem se v tomhle duchu snažil udělat pokud možno ráznej a energickej, což se mi zdálo ve spojení s mírně přehnanou dynamikou jejich koulí jako docela funkční. Ještě to chtělo narychlo vyrobit nějakou jednoduchou muziku, která by podtrhla ztřeštěnost konceptu. Moc jsem se s tím pravda nepáral, což kvůli času ani jinak nešlo :-)

Kriplíci v intru


Abych otestoval přístupnost míry nadsázky a přijatelnost "hrubosti", nechal jsem praštěnýho všežravýho kriplíka ukousnout kus nápisu, ze kterýho se v zápětí pozvrací. Naštěstí lidi z Focus Agency, se kterejma jsem na animaci spolupracoval jsou chápaví a s ohledem na cílovou skupinu tomu dobře porozuměli. Kéž by tak přemejšlel každej klient :-)

Po tomhle testu bylo potřeba vymyslet k nim ještě hlavní postavu příběhu. Dostal jméno Antoním a není v podstatě vůbec ničím zajímavej. Reprezentuje běznýho teenagera.


Antonín, návrh hlavní postavy

  Po návrhu characteru jsem se hned pustil do rigování postavičky. Ve snaze ušetřit si práci a zpřehlednit klíčové snímky v časové ose jsem nacpal všechny ovládací prvky do čtyřech základních uživatelských dat a už to takhle nikdy neudělám :-) Pokorně se vrátím ke starýmu dobrýmu vizuálnímu selectoru a budu zase tahat prvky s inverzní kinematikou pěkně růčo. Uživatelský data budu používat samozřejmě dál ale jen tam, kde to dává opravdu smysl.


walk cycle test a user data
Teď by bylo asi dobrý se prvně mrknout na celý video, než si o něm dopředu přečíst. Budu rád, když mi k němu napíšete, co si o něm myslíte. Doporučuji ho pustit ve fullscreenu, nebylo sice dělaný jako HD ale myslim že to snese.











V první scéně jde Antonín svým ladným tanečním krokem na diskotéku. Na uších sluchátka a reaguje na "hudbu" v nich. Abych se do toho mohl pustit, bylo potřeba si nejdřív vyrobit tu hudbu, taneční odrhovačku, aby bylo jasný, jakej bude podle ní mít rytmus jeho chůze. Abych si to nekomplikoval, zvolil jsem 120bpm a 25 frejmů na loop. Emitor částic a pyrocluster se postaral o jeho retko, image vyklidněnýho týpka a neohroženýho lovce samiček na diskotékách.

Antonín jde na diskotéku


Další scéna je bar, kde už byla nutná další postava. Ideálně nějaký vnadný děvy, vlnící se do rytmu. Dostala pěkně lesklý elasťáky a bujný poprsí s výraznejma bradavkama nacpaný do růžovýho trička.V původní scéně do ní Antonín hučel, pak ji civěl na poprsí načeš dostal facku a šel k zemi. To ale nebylo úplně k tématu a tak jsem se musel vrátit na zem a pokusit se nastínit rizikový chovaní. Bar se zaplnil kriplíkama a kromě dvojice Antonín - Prsatka ještě další postavou, ležící na zemi v druhém plánu. Tady se odehrají dva běžný způsoby rizikovýho chovaní. Prvním z nich je pití z nevlastní skleničky. Člověk může být nositelem meningokoka i bez příznaků a tak může být taková sklenička klidně infikována. Naznačit to kriplíkem, machajícím si ve skleničce svůj nevábnej jazyk by teda mohlo postačovat. Jakmile se Antonín ze skleničky napije, jeho ukazatel zdraví klesá a kriplíci se radují. Jejich oběť je oslabená a možná budou mít dnes večer o zábavu postaráno.


První body pro kriplíky


Druhým rizikovým chováním je líbání, přičemž takový líbání nositele je v podstatě stejný, jako kdyby člověk líbal bakterii samotnout a tak se Antonín, po posilnění se skleničkou vína odhodlává k činu, zavře oči a snaží se Prsatku políbit. To je ale ideální čas pro kriplíka, kterej využívá situace k dalšímu infikování a ubrání zdraví/odolnosti Antonína. Skopne Prsatku očekávající polibek a sám nastavuje svoji krásnou řiť k políbení. Jak mnohoznačné :-)

V týhle scéně bylo nutný si pořádně dopředu promyslet veškeré akce, které se tam odehrají a podle nich se pokusit pokud možno dobře kompozičně umístit postavy. Antonín nesmí být daleko od baru, ze kterýho si bere skleničku, kriplík, kterej se nechá políbit musí být schopen skopnout Prsatku a přeskočit na její barovku atd. Bohužel, nebylo možný tady z časovejch důvodů doladit dokonale timing celý akce ani pohyb postav, který díky úvodnímu rozhodnutí o nervózní animaci a použití linearní interpolace nejsou ideální. To je vždycky problém u lowbudget animací. Člověk aby se pak zdráhal se pod to vůbec podepsat :-)

Kriplík se chopil šance

Po týhle scéně je dobrý nechat asi diváka trošku vydechnout a vstřebat zhuštěnou informaci, kterou scéna nese, - nebo by alespoň podle předpokladu měla nést. Jako ideální oddychovka se nabízí tanec, nakonec jsme na diskotéce, že? Ale tanec na parketu ve dvou? Nebude to prázný? Na výrobu tančícího davu není v projektu prostor. Hmm. Tady jsem se pokusil si pomoct pohybem kamery na hudbu a soustředěním pozornosti na tanec hlavních postav. Především na koitální pohyby Antonína a houpající se poprsí Prsatky. Aby to nebylo úplně prázný, doplnil jsem scénu modifikací třetí postavy (Emokinga) a pokusil se ji vystylizovat do tanečníka šedivého/obecného. Scéna trvá jen nezbytně dlouhou dobu a jak takt hudebního podkladu dovolí. Dost jsem si taky pomohl způsobem nasvícení scény.

Antonín a jeho koitální taneční pohyby
Na řadu přichází další záběr a třetí krizové chování. Oslintaný joint. V zákulisí diskotéky zve tmavovlasej Emoking svýho kámoše Antonína na špeka. Kriplíci nemohou samozřejmě chybět. Je to pro ně skvělej způsob, jak se šířit takřka přímo z úst do úst.

Joint v zákulisí

 Aby se nešlo jen striktně po "sdělovací" linii spotu a animace nedostala příliš odpuzující poučný charakter a zachovala si pokud možno svůj zamýšlenej "funny" rozměr, dovolil jsem si tady malinkou odbočku ve formě zhulenýho kriplíka. V momentě předávání jointa si jeden z kriplíků řádně zavdá a úplně zmaštěnej opouští na chvilku realitu diskotéky, kam se pak evidentně lehce zmatenej vrací.

zhulenej kriplík

Antonín touto scénou přichází o zbytek své odolnosti a odchází opět tančit na parket. Kriplíci už vědí, že jejich čas právě přišel a hledají způsob, jak efektně Antonína napadnout. Nacházejí ho prostřednictvím v zakulisí stojícího generátoru mlhy, který si dotlačí na potřebné místo a spustí. Teď už stačí počkat než se parket zamlží a útok na nebohého Antonína může začít.



Kriplíci a generátor mlhy

V týhle scéně jsem si trošku naběhl. O pomalosti výpočtu mlhy při použití pyroclusteru jsem dobře věděl ale zapoměl jsem jaksi na jistá omezení, který se objevujou, když clověk používá v Cinemě vícero volumetrických řešení (efektů), mezi kterými neumí Cinema4D korektně mixovat. Já tady použil vlasy, který se do Cinemy dostaly kdysi jako ne zcela integrální součást Cinemy4D a pravděpodobně proto jsou dodnes řešeny na jiné úrovni než základní geometrie. Jde prostě o efekt na volumetrické bázi, což je bohužel pyrocluster taky a tak docházelo k problémům v interpretaci v situacích, kdyz byly oba tyto volumetrické efekty v zákrytu. Musel jsem to vyřešit běžnou geometrii a "cartoonovitěji", než jsem původně zamýšlel. Nakonec to nevadí ale je dobrý na to příště myslet.

Napadení Antonína

Tímto se dostává spot i Antonín do svýho finále. Po údivu a zděšení se objevuje ve zbytcích mlhy zkáza, jakou kriplíci dokážou během krátké chvíle napáchat. Kraťoučké scény údivu se mi nechtělo se vzdát a tak jsem ještě jednou musel sáhnout k drobným modifikacím už existujících postav. Pro tak krátký ale důležitý záběr je to v rámci možností dostatečné. Pak už jen finální diskotéková scéna, kdy je chudák Antonín ochromen na zemi, s přišlápnutou rukou kriplickým bossem a brutálně napaden zbývající dvojicí kriplíků. Jo, i takhle může skončit jeden zábavnej večer. :-)


Je to boj!

Pak už jen nezbytné sdělení, změna nálady spotu a vysvětlení pomalejším, o co tu vlastně běží. :-) Žertuju, animace se nedá bez koncovky zcela pobrat a tak to bylo i zamýšlený. Důležitý je, aby se na to ten, komu je určen, podíval. To jsem sám zvědav jestli se to stane.

Bylo fajn se po dlouhý době zase pustit do něčeho animovanýho a doufám, že takovejch příležitostí teď bude zase trošku víc. Jasně, není to žádnej "mástrštyk", to snad za těch podmínek nemoh ani nikdo čekat ale byl to job zábavnej a doufám, že splní důvod svýho vzniku. Pokud můžete a není vám to vyloženě proti srsti, šiřte ho! :-)

4 komentáře:

  1. hezky udělaný. Je to vtipný. Jenom mi nepřijde uplně patrný z těch jeho činností ta "škodlivost". Př. jak je tam ta umělá mlha, tak z toho moc nepoznám že aerosol napomáhá roznesu virů atp, jak jsme se o tom bavili. Kdyby do toho třeba naskákali a vyprdlo je to na dance placu...

    OdpovědětVymazat
  2. Zakladní rizikový chovaní je tam naznačený gongem a zmenšováním se ukazatele zdraví/odolnosti Antonína. Mlha je jen rámec, ve kterým se odehrává samotný napadení a je to součást "příběhu", ne rizikovýho chování podobně, jako kdyby ho napadli třeba na schodech, tak schody nebudou myšlený jako riziko (ty jsou rizikový pro jinou cílovku :-))

    OdpovědětVymazat
  3. Teda jestli můžu říct ještě svůj názor ( :-) ) tak ta jeho energie tam sice ubývá ale podle mě každýmu nemusí být uplně jasný z jakýho důvodu. Myslim to tak, že třeba jak podává toho jointa by na něj ( na to brko ) skočil ten bacil, oslintal ho a pak by si ho teprv vzal ten druhej týpek. Vlastně to tak máš jakoby udělaný ale nějak se vnitřně nedokážu smířit s tím, že "něco" ( myšleno ty viry ), co běžně neni vidět se chová jakoby to tam bylo. Jinak řečeno, udělal bych to víc tak že oni ty bacílky neviděj, takže nepodávaj brko k pokouření někomu do vzduchu a podaj si ho jen mezi sebou přičemž po cestě se ho chytne ten vir. Tyvoe omluv mě´, nevim jak bych to napsal, jsem právě po tý fázi rizikovýho chování.. :-))))

    OdpovědětVymazat
  4. Samozřejmě, že můžeš říct názor. To je tady vítaná aktivita :-).

    Samotnej fakt, že člověku nemusí a pravděpodobně ani nebude během prvního shlídnutí jasný, cože se to tam vlastně děje, je z mýho pohledu naprosto v pořádku. Úplně první plán je, pokusit se vůbec v tý záplavě audiovizuálního contentu na internetu zaujmout a pokud možno pobavit. Až na samotným konci je pak naznačeno, o co jde a myslím si, že když to právě není tak úplně polopatě a popisně, nebo chceš-li, jakoby příliš "edukativně", čehož maj teenageři pravděpodobně plný zuby ze školy, tím je to z mýho pohledu lepší, - pro ně stravitelnější a zajímavější. Mejlit se samozřejmě můžu.

    Co se kriplíků týká, můžeš si to v týhle scéně vyložit třeba tak, že kriplík je nakaženej kámoš, ovládanej tou bakterií. (btw, tuším, že to není vir ale bakterie). Abych pravdu řek, původně to bylo plánovaný tak, že nebudou vidět, ale přišlo mi škoda připravit se o možnost interakce mezi něma a dalšíma postavama. Kdyby vidět nebyli, nemoh by jeden z nich například skopnout Prsatku z barovky.

    Vím kam míříš, rád bys, aby to bylo naprosto přímočaře logicky korektní. Ono to z mýho pohledu je, ale za předpokladu, že budeš kriplíka vnímat trochu víc jako nadsázku než jak bejvá zvykem. Pokusím se vysvětlit, jak se na to dívám já.

    Kriplík tam prostě je i není. Jak to? :-) Spousta lidí, (údajně 20%) má tu bakterii v těle. Ale jakoby tam ani nebyla. Nic nedělá, nic se s ní neděje lidi o ní ani nevědí. Pohodička. Mno jo, ale může se začít dít, stává se to a o tom to video je. Mě se právě ta mnohoznačnost líbí a upřimě řečeno, nemyslím si, že by to nějakej teenager takhle analyzoval. Pokud ale bude chtít, může, mě to smysl dává. :-)

    Že by se to dalo udělat líp? No jistě! A výrazně líp! Bohužel, tak jak to u těhle věcí bývá, je to kompromis, limitovanej budgetem - potažmo časem. Vyrobit takovou věc se nedá za večer a tak se hledají zkratky, zjednodušení atd. A tohle je lowbudget projekt.

    OdpovědětVymazat