Archiv blogu

čtvrtek 20. března 2014

Nuke -> C4D -> Nuke aneb sci-fi záběr z obýváku

Po delší době byl zase čas na drobnej experimet. Nuke mě baví víc a víc ale jedna z věcí, která mu chybí je "object tracking". Solver kamery je myslím na docela dobrý úrovni a tak jsem si řekl, že ho zkusim zneužít na track objektu. Pod dojmem brejdaunů Gravitace a taky posledního videa od Aixponzy sem se teda rozhod pro tématickou kombinaci obojího. Mno a tak vzniknul béčkovej sci-fi záběr z obýváku. :-)

V první řade jsem musel pořídit záběr obličeje astronauta. Podstoupil jsem sám se sebou težkej pohovor a po krátkým vyjednávání se nechal se přesvědčit, že nikdo jinej se stejně nepřihlásí a tak holt budu muset letět já. Vzal jsem teda kameru (C100), sednul si naproti oknu na sedátko k piánu a naplocho se významně sejmul. Žádný svícení ani jiná extra příprava. Však jde jenom o jednoduchej test a u těch je vždycky dobrý vycházet z horšího materiálu než se dá v případě skutečný potřeby pořídit. Sice to může stát ztrátu reputace od neznalce, teda pokud vůbec nějaká exituje, ale to se dá podstoupit.



Teď přichází to podstatný. Vybranej kousek je nataženej v Nuku (osum sekund musí stačit) a může se připravit pro track.  Prvně je potřeba udělat 2D track, na kterej se pověsí jednoduchý roto garbage masky pro oči, se kterejma jsem přirozeně koulel, a ty se teda trackovat nemůžou a ani nebudou.

mezi oči
Okolí se pak zbavuju rychlým klíčem zelený s malým denoisem, aby byla plocha barevně celistvější a zbavil se tak nutnosti vyraznějc clipovat. Spojením získávám alfu, kterou spojuju s nečišteným kontrastnějším zdrojem a můžu spustit Camera tracker.

základ pro track

 Po vytrackování s přijatelnou chybovostí a vyřešení pohledu kamery vůči obličeji jsem použil můj oblíbenej PointCloudGenerator, kterej dokáže z mračna prostorovejch bodů vytvořit i pomocnej mesh, kterej pak poslouží jako docelá dobrá reference do Cinemy 4D. Export ze Cinemy zpátky je trochu problematičtější, ale to tady teď řešit nebudu a ani v tomhle projektu to nebylo nakonec potřeba (až na drobnosti pro pozice světel) protože jsem se rozhodl, že když jde o test, finální kompozice proběhne v 2D a ne v 3D, jak by se nabízelo.

export dat z Nuku do Cinemy 4D


Pro rendering v C4D jsem použil fyzikální render s stejnym  nastavením kamery jako u reálnýho záběru. ( Nuke má přímo preset pro C100 a ten se přenese). Myslím tím především shutter speed, protože hloubku ostrosti jsem plánoval udělat postprodukčně (ZDefocus je super), ale motion blur bylo vzhledem ke zvolenýmu řešení nutný vygenerovat v přímo Cinemě. Takže jsem si ještě připravil Depth pass a několik dalších drobností, jako třeba masky pro nasvícenost obličeje (pomocí lumas shaderu), atd. To sem narychlo poskládal do sebe a mohl jít dál.

GI? ne, díky.


Původně jsem zvažoval i GI ale nakonec jsem si řekl, že to zase přeháním, že jde jenom o test a nemá smysl čekat na výsledek zásadně dýl. navíc jsem si nebyl jistej jestli použít V-Ray, klasický QMC nebo novou Irradiance Cache o který se tvrdí, že moc neskáče. Ono, když se to solidně nastaví tak to jde i bez toho.

hloubka a optical flares
Pro "lensflary" jsem požil data vyexportovaný ze Cinemy, což byl vždycky objekt lokálně zarovnanej pod konkrétní světlo a pomocí uzlu Reconcile3D posouval 2D variantou lensflaru na příslušný místo obrazu. Exportovat jsem ale musel do *.abc, protože fbx, přestože je na importu uplně bezproblémovej, na exportu vyžaduje extra zásah do dat rotace kamery. V tenhle moment jsem pravda na chvilku zalitoval, že to nebudu komponovat ve 3D, protože Optical Flares to umí a všechny data byly k dispozici.

základ postavy bez atmosféry


Další krok bylo vytvořit nějakou atmosféru, nechtělo se mi řešit nic komplikovanýho, tak jsem prostě vstal, namířil foták z okna a udělal snímek. Měl jsem doma ještě nějakej testovací materiál z C100, a tak jsem do obrázku přidal něco málo pohybu. To se mi zdálo nakonec málo a tak jsem se ještě vrátil do Cinemy udělat rychlou simulaci kouře.

simulace atmosféry


Mno, tady se projevilo moje fejkový řešení. V pohybu totiž byla kamera a ne objekt a ten musí interagovat s kouřem. Chvilku jsem spekuloval v Xpressu jak to obrátit, významně přemejšlel o vektorech a negacích, ale pak jsem to po zralý úvaze prohlásil za jednoduchou cestou neobratitelný, a udělal těch rár snímků kolizního objektu zjednodušenýho skafandru raději ručně. Hmm .. taky cesta :-) Budu se muset k tomuhle problému ještě vrátit.

celá kompozice od A do Z

Když se to poskládalo, tak to vypadalo takhle. Drobný stíny, třeba na obličeji a další různý nedodělávky jsem už neřešil. To bych mohl dělat dalších mnoho hodin :-) Výsledek mě přesto docela potěšil. I když byl zdrojovej materiál nedokonalej a po čištění trackeru na přijatelnou mez chybovosti zbylo jen pár solidních tracků, jako celek se dá myslím říct, že to na základní jednoduchý trackování objektu stačí. Otázka je, jak by to vypadalo s násobně menším objektem. To už by bylo asi horší. V každým případě zatím není nutný investovat do PF tracku nebo jeho levný varianty Syntheyes. Nuke je fajn.

5 komentářů:

  1. Dobrý , jednak bych poděkovat za Vaše stránky, které se věnují filmové problematice. Chtěl bych částečně přejít z AE na Nuke. Začínám s tutoriály, přesto se zeptám jestli nevíte o někom kdo by pomohl se základy. Děkuji Ondra

    OdpovědětVymazat
  2. U Nuku je to s tutorialy na zacatky tezky, ale na druhou stranu, Nuke ma sam o sobe vynikajici bublinovou napovedu, takze to jde. Vetsina je placena ale najdou se i hobíci, kteri se tim bavi. Zalezi, co je mineno zakladem.

    https://vimeo.com/64000582
    https://vimeo.com/101822942

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně tak, začátky jsou poměrně těžké, ty principy jsou velmi odlišné. Jde mi 3d projekci s mapováním na zakřivené objekty, popřípadě o tracking. Tyto věci se v AE dělají poměrně složitě.Pokud by to bylo pro mne cenově přijatelné, samozřejmě že bych to zaplatil.:)

    OdpovědětVymazat
  4. Nejaky tutorialy jsou zde.
    https://cmivfx.com

    Ja jsem tam zkusil poridit "advanced keying" a byl pomerne precizne zpracovanej.
    Jak je to u ostatnich bohuzel nevim ale napr. tracking je tam taky.

    Pak toho bude asi spousta na klasickych tutor webech jako je treba
    http://www.digitaltutors.com/11/search.php?searchString=Nuke

    Foundry ma taky par odkazu:
    http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke-product-family/nuke/learn/third-party-training-resources/

    drzim palce:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji, přeji hezký den:)

    OdpovědětVymazat