Archiv blogu

sobota 16. listopadu 2013

Nepozorní, aneb ADHD výzva

Cože? Mít k dispozici necelej měsíc, omezenej rozpočet a zajímavý téma k výrobě dokumentu? Hmmm .. tenhle typ výzvy mám prostě nejraději. Dneska si to můžu odšktrnout jako splněný. :-) Jo, podařilo se to dokončit v termínu (bohužel nezbyl čas na pořádný animace a mnoho dalších věcí) a ještě jsem během realizace potkal spoustu novejch a zajímavejch lidí. Dobrej job. Víc takovejch.


Pracovat jsem na to začal hned po odevzdání projektu pro ČSOB a věděl jsem, že budu muset fakt pořádně máknout. Největší obavu jsem měl, skoro jako vždycky, ohledně hudby, protože tenhle proces nemám tak zmáknutej a občas musím holt čekat, než mě napadne něco, co se dá považovat za smysluplný. Samozřejmě čistě subjektivně. Na to tady ale nebyl čas, takže sem byl trošku nervózní jestli to příjde. Naštěstí mě hned po prvním natáčecím dnu s hlavním aktérem (Robertem) napadlo, jak se k tomu asi postavím a když jsme se dohodli a následně natočili po úvodním rozhovoru i první ilustraci, bylo mi jasný, že takhle by se to udělat asi dalo.

Nestává se často, že bych se se zlomkem natočenýho materiálu začal věnovat hudebnímu podkladu, ale tady jsem to fakt udělal a zdá se, že to budu moct někdy praktikovat i takhle. Hodně pomohlo téma samotný, protože mě nenutilo dělat žádný žánrový kotrmelce a tak sem se držel jenom u jednoduchejch variací hlavního motivu a několika doplňkovejch tracků. Použil jsem samozřejmě Reason ve verzi 7 a byl sem minimalistickej i ve výběru nástrojů. Mám pocit, že to tak v tomhle případě docela funguje. (na nějaký mástrování ale opět nezbyl čas)

U týhle práce si musím často čistit hlavu přestávkama a to sem využíval studováním materiálů ohledně ADHD. Naštěstí jsem měl v kámošce, která se tomu sama věnuje, sparring partnera, takže o zajímavej materiál a kontakty bylo dobře postaráno. Víc než dobře. Všichni do jednoho, se kterejma sem se při tomhle rychloprojektu (byl jsem hyperaktivní :-)) potkal, byly úplně skvělý. Měl jsem fakt kliku, že si na mě udělali čas a byli ochotný mi s tím pomoct.

Točil jsem to na Canon C100 a tu kameru prostě žeru, protože několikrát byly podmínky vyloženě nedobrý ale tahle mašinka si s tím poradí. Použil jsem modifikovanej WideDR profil a osadil ji nově pořízeným mikrofonem Sennheiser MKH8060. Je to velmi dobrej mikrofon i když na některý věci prostě nestačil. Ale to byla vždycky moje blbost. Když se k tomu pak přidal ještě hledáček (Alhatron finder EVF-035W-3G), Sennheiser přijímač a nějakej ten těžkej objektiv, což je skoro každej, začala kamera vážit víc, než mi bylo často příjemný. Můj rig je dobrej na natáčení z jibu nebo stativu, ale v ruce by to s ním bylo ještě horší. Bohužel, na mnoha záběrech je to vidět ale doufám, že už se to nestane. Pořídil jsem skvělou podpůrnou věc, takže příště už to snad bude lepší.

Jo, ještě maličkost. Nechal jsem si vyrobit pár HDMI kabelů na míru (ať už pro Ninju 2, hledáček nebo náhledovej monitor) a fungujou skvěle. Žádnej problém s délkou pod 50 cm jsem nezaznamenal.

Popisovat tady jak jsem nakonec přistoupil ke střihu a celkový skladbě a výběru dílčích témat asi nemá cenu. Bude daleko lepší když se na to mrknete, ... teda pokud vydržíte úvodní část, která má hned několik funkcí,.. a dáte mi feedback do komentu :-). Je to v týhle kategorii teprve můj třetí počin a ještě jsem ho pojal jinak než běžně dělám, takže budu rád za jakoukoliv reakci. Buď na to můžete kouknout na Youtube, nebo si volně stáhnout výrazně kvalitnější a lepší verzi.

(Nepozorni.part1.rar)
(Nepozorni.part2.rar)
(Nepozorni.part3.rar)
(Nepozorni.part4.rar)

Ideální jsou samozřejmě sluchátka a fullscreen pro staženou verzi a okno pro zdroj z Youtube(HD). Já prostě nejsem schopnej dostat na Youtube obstojnou kvalitu. Je možný tam dostat materiál bez rekomprese? Zdá se, že ne. Projekt má cca 350GB a výslednej zdroj pro zálohu v Cineformu skoro 30. Není vyloučený, že se časem udělaj titulky. Když to budete přehrávat ve Windows Media Playeru místo různejch jinejch přehrávačů, tak by jste měli dostat i zamýšlenej obraz.

Tak, to je asi všechno. Zejtra (vlastně dneska, sakra..) si dám za odměnu autorský čtení a v neděli nebudu dělat NIC! ... NIC!

Jo, ještě jedna maličkost. Pár záběrů jsem koupil od Sky News, kdyby to někoho zarazilo. To už jsem sám pořídit nestihnul.


11 komentářů:

  1. Ahoj,
    právě jsem dokoukal, tak jdu pro pár subjetkpostřehů
    - co se stopáže a střihu týče: zkrátil bych stopáž odebránim některejch "prázdnejch" záběrů mezi synchronama a použil je k prostřihům uvnitř synchronů jako uprostřed a na konci, kde to už fungovalo perfektně.
    - u asi dvou záběrů mi respondent (aktér) přišel už dost daleko od kamery, což aspoň mě při výkladu přišlo jako kdyby mluvil do prázdna
    - a poslední estetickej štouch: černý kabel klopáku se krásně vyjímá na bílých košilích (stačí ho schovat pod košulu nebo trígo a je to).

    Výše zmíněný ale neni úplně relevantní vzhledem k času, který jsi měl na natáčení a postprodukci. Téma je velice zajímavý - ve spoustě věcech jsem se viděl ,ale vzhledem k tomu, že jsem při koukání za 48 minut odešel jenom jednou (a to vykonat jednu ze základních potřeb), jsem si ADHD nediagnostikoval.

    Velice dobrá práce - gratuluju:)

    Honza

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj.
    Super, díky za reakci!

    Myslím, že tohle (práznej záběr) bude vadit víc lidem, protože v podstatě to samý mi říkal Zdenek. Já to vnímám jinak a buď tím dávám prostor k promyšlení konsekvencí - tam, kde mi přijde že jsou zajímavý nebo podstatný, nebo je to spojený ještě s dalším významem, kterej to ilustruje. Musel bys mi říct konkrétní záběr, (což by pro mě bylo zajímavý) kterej ti přijde nadbytečnej.

    Že může občasná větší vzdálenost od kamery vzbudit dojem mluvení do prázna mě nenapadlo. Vždycky jsem to vnímal tak, že pak zase vidíš víc neverbální komunikace.

    Pravda. :-) To jsem asi mohl udělat ... a asi příště udělám. Mě osobně to sice nevadí, ale tohle jsem asi řešit měl.

    Relevantní to rozhodně je a dík za reakci.

    OdpovědětVymazat
  3. Nazdar Lopolo,
    tak jsem si to stáhnul a kouknul. Téma je opravdu odborné (žádná legrace, to jak z hlediska obsahu samotného, tak z hlediska možností zpracování).

    Osobně bych trochu dřív přivedl na scénu ty další dva vystupující, ten začátek s jedním člověkem je poměrně dlouhý a ztratíš tam zbytečně diváky (nemyslím tím tu úvodní expozici, ta je celkem zajímavá, byť taky poměrně dlouhá, už je na/za hranicí "neodbytného nutkání", což je taky diagnóza). Určitě bych je taky všechny krátce nějak představil (třeba Robert - student, léčí se od svých xx let, apod).

    Střihově mi tam vadí některá místa, kde střiháš "hlavy" (prostřihy) přímo na hlavy (výpovědi - synchrony). Určitě je lepší, když tam někdo v prostřihu třeba něco píše, tak končit jeho pohledem na to, co píše, když následně střiháš do "mluvící hlavy" synchronů. Dvěhlavy střižené na sebe (v podoné velikosti) jsou známý problém, je dobré se tomu vyhnout.

    Jak už výše někdo zmínil, ta holka v prvním širokém záběru synchronu je trochu rušivě rámovaná (pěkný punčochy odvádějí pozornost diváků od výpovědi, namísto nohou by bylo lepší sledovat emoce ve tváři, bližší pohled by byl jasně zajímavější; širší záběr by mohl fungovat jako příležitostný prostřih z druhé kamery).

    Všechny jsi točil v denním osvětlení, bylo by zajímavé se jich ptát, zda se večer chovají např. jinak (večerní atmosféra je i intimnější, dá se tam i lépe pracovat se světlem).

    Technicky mi na pár záběrech vadila až příliš modrá černá, byť chápu, že optimistické barvy se k tomu tématu nehodí, přesto je tato jednoduchá stylizace dneska už trochu klišé, ale většinou to je ok, vadí to třeba jen mě a jen v několika málo záběrech).

    Některé části působí proti začátku už dostatečně "svižně", ty klopový kabely jim ale opravdu nesluší .-) . Zaujala mě póza lékaře v druhé části, působí to ve 2D (tedy ve videu na obrazovce) velmi strnule v oblasti krku. Jsou tam taky dlouhé statické záběry těch jeho promluv, nějaký sem-tam i velejemný pohyb (byť v postprodukci dodělaný) by to oživil. Zvuk v některých výpovědích má opradu slyšitelné echo (asi dané prostředím), ale to už je detail, srozumitelnost je velmi dobrá.

    Určitě by pomohlo, kdyby tam občas zazněla nějaká drobná hudba (třeba i kdyby si ji pustil ten človíček, co má za sebou bedny, dostat se tam může různými způsoby). I tady mi chyběl nějaký dotaz k tomuto, hudba je známá jako velmi dobrý způsob relaxace, určitě by bylo fajn se místy víc ptát - přiblížilo by to ten problém lidem, kteří to neznají.

    Celkově provedení působí velmi seriozně a profesionálně, přesto je hodinový dokument pravou královskou disciplínou a není vždy zcela snadné (zvlášť u takového odborného tématu) udržet pozornost běžných nezaujatých diváků. Snad ti tak některé postřehy třeba daj drobnou zpětnou vazbu.

    Měj se fajn, zdraví

    Pavel Sedlák

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj.
    V první řadě díky za reakci.
    Téma samotný bylo zajímavý a spíš jsem musel hodně zjednodušovat a dokonce některý dílčí subtémata úplně vynechat, i když i ty byly podle mýho soudu hodně zajímavý.

    Co se týká první části, teď nemyslím intro samotný, tak tam jsem vyloženě záměrně nechal jen Roberta a nic opět zcela záměrně nevysvětloval. Přišlo mi totiž docela dobrý, nechat diváka sledovat v sekundární linii Robertovu cestu kamsi, aniž by vědel kam jde a proč, a nechat ho dělat si postupně skrze základní linii nějakou představu. V tý se mimo jiný dozvídá, že Robert je právník ale on ho nakonec vidí jako průvodce, což celý končí shrnutím, že Robert už nikdy nebude pracovat v kanceláři. Celá tahle část je tak zamýšlená ilustrace jedhoho ze základních problémů, kteří lidi s touhle poruchou mají. Teda mít a udržet si adekvátní job. Kdybych tam přidal další postavy, tenhle záměr by se rozdrobil a to jsem rozhodně nechtěl.


    Dvě hlavy střižený na sebe já odobně za problém nepovažuju, ať už je to známej problém nebo není.


    Na "intimnosti" nebyl čas ani možnosti. Byl jsem rád, že mi vůbec byli ochotní věnovat svůj čas a já byl ten, kdo se přizpůsobuje. Vono je to docela choulostivý téma a já před nima spíš smekám s tím, že jsem je rozhodně nechtěl obtěžovat kvůli vizuálu (o ten mi tentokrát vůbec nešlo) a atmosféře. Ber taky v potaz, že všechno muselo být hotové za pár týdnů.


    Souhlasím, že modrá v lowlightu je dneska klišé, ale já se rozhodl to ignorovat. Seděla mi tam. Klopový mikrofony jsou můj fail.


    S tou hudbou mě překvapuješ. (stejně jako s tím, že píšeš, že je Robert student). Nevím na čem jsi to sledoval ale hudby je tam myslím poměrně dost a jen na místech, který jsem vybral záměrně, chybí. Ale těch tam opravdu moc není. Zvuk je dělanej spíš pro konference/kina nebo sluchátka, i když jsem střední polohy kvuli klasický TV se šumítkama místo reproduktorů nebo notebookům lehce vytahoval.


    Souhlasím, že hodinovej dokument je jeden z králů a o serióznost jsem se v rámci mejch omezenejch možností, jak časovejch tak osobních snažil. Jistěže by bylo ideální mít na to několik měsíců, dát si od toho po prvním koncepčním střihu odstup atd., ale to nešlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty hlavy jsou moje profi deformace, dokument mě živí. Chápu, že si na svém pojetí trváš, ale určitě bych se nad tím ještě zamyslel.

      Na tom Robertovi v začátku prostě ztratíš nějaký diváky ("student" byl jen příklad představení, vím že je právník .-) ), je na hodně velký ploše. Tohle je samozřejmě ale čistě tvoje rozhodnutí, jen jsem považoval za dobré tě na tenhle moment upozornit.

      Je to křehké téma, to je jasné, ne každý je schopný se takhle veřejně odhalovat, takže před aktéry smekám.

      Těším se na další kousky.

      Vymazat
    2. Jo, já jsem za každej feedback opravdu rád.

      Vymazat
    3. S C100 zkouším víc používat log, s jinou color matrix to ani není tak zelený. Ale musí se s tím šikovně exponovat (z černé to v 8bit nejde moc vytáhnout, šumí to). WDR je fajn, dělal jsem s tím profilem řadu testů. Ten obrázek mi přišel trochu doostřovaný, v tomhle dokumentu, je vidět, že jsi s tím vyhrál.

      Jinak jsem s C100 taky spokojený, byť mi ještě pár dobrých skel chybí.
      Ta kamera je na dokument super.

      Vymazat
    4. Kez bys mel pravdu, s tim, ze sem si s tim vyhral. Udelal jsem pouze, co bylo v tom casovym ramci v mejch silach. :-)

      Ja jsem s tou kamerou taky uplne spokojenej a skla se daj poridit casem. Akorat musim doresit (castecne uz mam) par drobnosti prave na dokumentarni nataceni.

      Vymazat
    5. Tak pak je ta ostrost přímo z kamery, nastavením v CP, působí velmi prokresleně.

      S tou hudbou jsem to myslel tak, že některé jemné melodie mohou být kontrastní k té hyperaktivitě, což na některých místech (v druhé polovině řekněme, kde aktéři mluví třeba o nějakých zvlášť citlivých-osobních věcech) může znásobit celkový divácký dojem z výpovědi (a odlišit třeba místa radostnější od těch více vážných, těžších). Při použití jednoho podobného hudebního motivu pro celý dokument může dojít (místy) k citovému ochuzení těchto různorodých poloh aktérů (byť ti mají samozřejmě sklon některé pro ně zvlášť obtížné věci nevyzdvihovat). Někdy stačí nemluvit a v ilustrační pauze použít emocionálně působivou hudbu, která situaci dokreslí (často lépe, než slova). Je to ale věc čistě vkusu, je to můj osobní pohled, pro tebe to píšu opět jen jako námět na zamyšlení, nikoliv jako kritickou výtku - to vůbec .-) .

      Tak už nemám, co bych víc doplnil, ta úvodní část se mi líbí hodně, jak použitím perspektivy, světla, pohybu i delších záběrů. Ta vyšla skvěle.

      Pavel

      Vymazat
    6. Rozumím ti. To je opravdu otázka citu a vkusu. Ja to cejtil takhle, a u hudby jsem přes počáteční obavy dělal kompromisů minimálně. Ten základní motiv, kterej se tam opakuje, mi přišel (a doposud přijde) jako dostatečně nosnej jak pro úvodní scénu, tak pro mírnou katarzi na konci. Kdyz jsem ho použil v drobně modifikovaný formě ještě v průběhu, chtěl jsem tím umocnit jeho znalost u diváka právě kvůli konci, kterej by tak měl bejt o malinko silnější.

      Vymazat
  5. Koukám, že píšu jak prase .. mno, snad z toho bude patrný, co jsem chtěl říct a příště bych si to měl asi nejdřív přečíst. :-)

    OdpovědětVymazat